Kabinfaktorn steg med 1,7 procentenheter till 64 procent och totalt hade SAS 2,7 miljoner passagerare under mars, vilket innebär en nedgång på 2,9 procent sedan i fjol. Scandinavian Airlines passagerarantal minskade med 11,3 procent till 1,9 miljoner men kabinfaktorn höjdes med 1,9 procentenheter till 67 procent.
SAS Sverige har hittills i år haft 1 308 900 passagerare, vilket är en minskning med 3,8 procent jämfört med i fjol. I mars flög 84 000 färre med bolaget inrikes. Danska SAS har flugit 1573 200 passagerare år och uppvisar en nedgång på 12 procent.
”Vi fyller planen bättre än någonsin och inkomsten är hyfsat bra med tanke på den hysteriska konkurrens som råder på flygmarknaden,” säger Sture Stölen, informationsansvarig för SAS-gruppen, till DN.”
Till TT säger han:
”Påsken hade en negativ inverkan på flygtrafiken i mars och förklaringen är att vi normalt transporterar många affärsresenärer. Dessutom hade vi dragit ned kapaciteten.”
Enligt SAS kommer yelden, som förväntas försämras i mars, påverkas positivt framöver av bränsletillägg, skriver di.se.
På de interkontinentala långlinjerna har trafiken stigit med 1,7 procent. Och Spanair, Blue 1 och Air Baltic uppvisar resultatförbättringar.