Annons:

Bränsleskatt kan sänka efterfrågan på flygresor

EU-kommissionen går vidare med förslaget om skatt på flygbränsle föra att finansiera utvecklingsbistånd, trots dess insikt om att efterfrågan på flygresor kan sjunka med upp till 15 procent. Enligt Kommissionens beräkningar kommer en bränsleskatt på 330 euro per 1000 liter, generera intäkter på mellan 6 och 7 miljoner euro årligen.

Dessutom föreslås en skatt på avgångar som skulle ge ytterligare 6 miljarder euro per år för flygningar inom EU. En sådan skatt beräknas sänka efterfrågan på flygningar inom EU med 10 procent och från EU med 15 procent. Kommissionen väntades rekommendera skatterna vid mötet mellan EU:s finansministrar igår, uppgav ATW.
En bränsleskatt väntas höja biljettpriserna med upp till 40 euro tur och retur. Kommissionen hävdar att detta inte bör ha någon betydande inverkan, men att ”lågprisbolag kommer att påverkas mer än traditionella bolag.” Ett gradvis införande av skatten över flera år skulle ”inte leda till en nettoreduktion i efterfrågan på flygtransport, utan snarare minska dess tillväxttakt,” uppger EU-kommissionen enligt ATW.
Lågprisbolag skulle påverkas mer också av en skatt på flygavgångar, men eftersom den skulle gälla för alla flyg, inte bara europeiska bolag ”skulle den inte skapa direkt konkurrensmässig obalans,” menar Kommissionen.
Enligt Kommissionen skulle skatterna inte skapa incitament för energimässiga förbättringar men ändå ha miljömässiga fördelar genom att den minskade efterfrågan på flygresor.
Europeiska flygbolag oroas över risken att ställas inför en rad nya skatter och avgifter, som
i realiteten kan minska deras marknadsandelar med upp till 20 procent, skriver ATW.

Kommentarer är stängda.