Lindegaard lyfte fram SAS Braathens, som ett föredöme inom koncernen. Det norska bolaget hade i fjol en vinst på 4 miljoner och en trafiktillväxt på 9 procent. Kabinfaktorn höjdes med 2,9 procentenheter.
”Nu har vi infört den norska modellen i Sverige” sade Lindegaard enligt DN.
Om det gångna året, med ett minus på 1,8 miljarder för SAS, sade Lindegaard enligt DN:
”Vi hade stora förhoppningar på 2004 men det blev tvärt om.”
Orsaker han angav var prispressen, de höga bränslepriserna och konkurrensen från lågprisflyget.
Framöver ska SAS-koncernen satsa på Spanien och Baltikum, de verksamhetsgrenar som uppvisar en stark tillväxt.
Om de nya lågprisbiljetterna på 450 kronor som införts i Sverige, sade Lindegaard enligt DN att de inte är direkt lönsamma men räknat utifrån snittet av biljettintäkterna kan det ändå bli vinst, eftersom priset på enkelbiljetter kan variera upp till 1400 kronor.