Annons:

Dyrast att boka via flygbolagens callcenter

Att boka via flygbolagens callcenter är -oftast dyrast för kunden. Lägst bokningskostnad ger användning av interaktiva -travel -managementföretag (internetrese-byråer). Det visar en färsk undersökning, "The Future of Distribution", som genomförts av Professor Fariba Alamdari och Dr Keith Mason vid Cranfield University på uppdrag av organisationen ACTE.

I undersökningen tas – förutom kort-avgifter, bokningsavgifter samt -gds-avgifter – även hänsyn till den genomsnittliga tid det tar för en anställd på ett företag att göra bokningar via olika kanaler. I undersökningen används en timlön på 50 dollar och ett biljettpris på 500 dollar. Näst dyrast visar sig flygbolagsportaler vara, följt av travel management-företag och självbokningssystem.
– Att företagens anställda måste hoppa runt mellan olika sajter för att få bästa pris kostar också pengar. Ett dilemma är att det inte finns någon som har hela -utbudet samlat, säger Lambros Andreasson, oberoende konsult på Travelogica ab, som presen-terade undersökningen på acte:s konferens i Stockholm i april.
Han menar också att fenomenet att kunderna ibland hittar lägre priser på flygbolagens sajter innebär ett trovärdighetsproblem gentemot resebyråerna och deras självbokningssystem.
Den strategiska fråga som är mest -aktuell för företagen enligt undersökningen är just att få komplett tillgång till all information om olika resalternativ.
Kostnadsbilden för bokningar i olika -kanaler förändras om man bortser från kostnaden för de anställdas arbetstid. Då blir det istället travel management-före-taget som står för den högsta kostnaden, följt av renodlade internetresebyråer, flygbolagsportaler, flygbolagens callcenter, självbokningsystem och flygbolagssajter.

I undersökningen har biljettpriset fixerats till 500 dollar, men i verkligen kan -priserna variera mellan olika kanaler. Därför poängteras att en ännu viktigare aspekt vid val av bokningskanal är det verkliga biljettpriset och kanalens förmåga att erbjuda företaget de lägsta möjliga biljettpriserna.
Kan den dyraste bokningskanalen erbjuda ett 10 procent lägre pris för biljetten än de övriga så förändras totalbilden för före-taget.
fakta THE FUTURE OF DISTRIBUTION-UNDERSÖKNINGEN

Undersökningen The Future of Distri-bution är gjord av professor Fariba Alamdari och Dr Keith Mason på Air Transport Group, Cranford University och är den mest omfattande oberoende rapporten om branschens problemställningar som gjorts på senare tid.
Undersökningen påvisar de områden i branschen som i närtid mest kommer att påverka och förändra relationerna mellan GDS-företag, travel managementföretag (resebyråer) och flygbolag. Dessutom innehåller undersökningen en studie/-modell över totalkostnader för olika -distributionskanaler.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024