Annons:

Ramaskri mot SKD:s ramavtal

Bokningbolaget skd:s nya ramavtal med större företagskunder väcker ont blod hos konferensanläggningar och -hotellkedjor. Många anser att skd vill profitera på konferensanläggningarna och tvinga fram -rabatter till företagskunder som anläggningarna inte har råd att ge.

Anledningen till den uppblossande -debatten är ett brev som skd skickat till en rad anläggningar med ett tillägg i sina ramavtal med större kunder. Det innebär att kredit-tiden förlängs från 30 till 45 dagar. Sam-tidigt tillfrågades anläggningarna om de vill ge en rabatt till företagen via skd utöver provisionen till bokningsbolaget som normalt är 9 procent.
En av alla dem som reagerat är -Fredrik Forsgårdh, vd för Best Western Hotel Skogshöjd i Södertälje.
– Att ge 9 procent i provision är helt okej. Men vi kan inte samtidigt ge rabatt på 10-15 procent. Dubbla kostnader -klarar inte våra marginaler av. Samtidigt vill de att vi ska ha 45 dagars betalning, vilket innebär en halv månad senare än normalt, -säger han.
Ett 30-tal anläggningar från Stockholmsregionen har träffats och enats om att inte acceptera de nya villkoren. Beslut togs om att tacka nej till nybokningar tills nya avtal skrivits. Men aktionen har lagts på is i avvaktan på en utredning från Sveriges -Hotell- och Restaurangföretagare, shr.

– Vi vill kunna ge shr:s medlemmar en rekommendation om hur de ska agera. Vi ska diskutera med såväl kunder som agenter om framtida affärsmodeller, säger Lars Sjölander, vd för Sodexho, och sammankallande i utredningsgruppen som består av representanter från Scandic, Rezidor sas, Choice, Svenska Möten samt individuella anläggningar.
skd:s marknadschef Tomas Skoglund ställer sig frågande till kritiken.
– Vi har bara frågat anläggningarna om de vill ge rabatter via oss. men tvingar ingen att göra det. Det blir inte dyrare för dem eftersom de även tidigare gett motsvarande rabatter direkt till konferensköparna.
Mot detta invänder de konferens-anläggningar som Travel News talat med att rabatterna till kunder inte ges vid bokningar via bokningsbolag, då provision -istället utgår.
– Om vi inte ger rabatter kommer vi att tappa bokningar. skd spelar ett högt spel på att anläggningarna inte brukar kunna enas, säger en anläggningschef.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024