Annons:

Rica Hotels tror på elektronisk voucher

Systembolaget, BTI Nordic, Rica Hotels och Netbook -deltar i en nystart av -projektet att ersätta den kostsamma -pappersvouchern vid hotellbetalning med en -betydligt -billigare elektronisk voucher.

Projektet genomförs på Rica Hotels 23 svenska hotell och omfattar Systembolagets affärsresenärer som bokar -hotellrum via sin resebyrå, totalt flera tusen -hotellnätter per år. Upp-rinnelsen till det nya projektet var Systembolagets senaste hotellupphandling, där före-taget ställer som krav att hotellpartnern ska erbjuda möjligheten till –
e-vouchers.
– Det är mycket -intressant för oss att delta. Genom -förenklade administrativa processer kan vi lägga kraften på vår primära uppgift: Att ta hand om våra gäster, säger Rica Hotels Sverige-vd Fredrik Utheim.
Det är den elektroniska plattformen Nordic Travel Clearing, NTC, utvecklad av Staffan Brödjegård och Anders Lingmerth, som möjliggör den elektroniska processen. De administrativa kostnaderna vid voucherhantering kan uppgå totalt till 600-800 kronor om man räknar in all den tid resebyrå, hotell och kund/resenär får lägga ner. 30 procent av hotellboendet i Sverige -betalas med pappersvouchers. Ett tidigare lyckat testprojekt med Scandic, som Travel News skrivit om tidigare, avstannade dock. Staffan Brödjegård gläds åt att den elektroniska vouchern kan introduceras på allvar.
– Det är en mycket intressant lösning för landets 200 offentliga förvaltningar, där huvud-delen av resenärerna inte använder betalkort. Men även affärsrese-närer som i dag -betalar med kort kan om före-taget använder e-vouchers slippa ta upp -hotellräkningen på sin reseräkning, eftersom betalningen går direkt in på företagets resekonto. Tids-åtgången för rese-administration minskar och företaget får också -betydligt mer information om hotellvistelsen än via en kreditkortsfaktura, säger han.
fakta SÅ FUNGERAR E-VOUCHERN:
– BTI bokar hotellrummet i hotell-bokningssystemet Netbook. Elektronisk information förs över till Rica–hotellets hotellsystem.
En ”elektronisk receptionist”
(E-gate/CNS) möjliggör informations-överföring utan -manuell handpåläggning.
– Vid utcheckning skickas en elektronisk hotellnota via E-gate till NTC, som i sin tur förser S-ystembolagets resekonto -American Express BTA samt BTI med nödvändig information.
– AmEx BTA skickar elektronisk faktura till Systembolaget, som -enkelt kan splittras upp och hanteras av företagets administration.

Kommentarer är stängda.