Annons:

Skyways halverar personalstyrkan

Förlusttyngda flygbolaget Skyways genom-för en kraftig minskning av sin personalstyrka. Av 650 anställda hos regional-flygbolaget får 300 sluta, däribland 53 av 190 -piloter. Samtidigt minskas antalet -flyglinjer. - Vi måste anpassa oss till marknads-nedgången och effektivisera om vi ska kunna vara med och konkurrera i en allt tuffare marknad, säger Skyways vd Jan Palmér.

Trots prissänkningar har inte antalet resenärer ökat utan istället har intäkterna sjunkit kraftigt samtidigt som flygbolagets kostnader ökat kraftigt på grund av höjda bränslepriser samt avgifter för bland annat säkerhet.
För att få upp lönsamheten har Skyways sjösatt ett åtgärdspaket där flygbolaget -satsar på en entypsflotta och avveckling av olönsamma linjer. Trafiken med de åtta Saab 340 planen samt Embraer 145 avvecklas. Genom att satsa på en flygplanstyp, Fokker 50, kan verksamheten effektiviseras.
– Kostnaderna för den minsta flygplanstypen ökar ständigt. När snittpriserna samtidigt minskar är det svårt att få lönsamhet i de minsta linjerna. På korta sträckor är dessutom konkurrensen av tåg och bil hård.
Linjer som ligger utanför de stora -naven Köpenhamn och Arlanda har avvecklats: -Luleå-Sundsvall, Sundsvall-Göteborg och Luleå-Umeå-Göteborg. Övriga linjer som utförts med Saab 340 som Kramfors–Arlanda och Trollhättan-Arlanda letar Skyways nya lösningar för.
– Vi kommer fortsätta ha dessa kvar i systemet men försöker hitta lösningar där andra opererar linjerna, säger Jan Palmér.
Även Birminghamlinjen avvecklas och linjen Mora-Borlänge-Arlanda kommer att upphandlas av berörda kommuner.
Totalt minskade antalet passagerare med 12 procent mellan 2003 och 2004. Hur stor förlusten blev förra året är ännu inte klart, men enligt Palmér är den ”oaccep-tabelt stor”. Skyways räknar dock med svarta siffror för omställningsåret 2005 och även prognosen för 2006 ser god ut.
– Vi arbetar inte med någon stor kassa utan är tvingade att agera snabbt med -åtgärdsprogram för att återskapa lönsamheten i bolaget. Vi har inte utrymme för några långa strategiska diskussioner, säger Jan Palmér.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024