Annons:

Continental utmanar SAS på New York

Fyra år efter 11 septemberattackerna startar ett amerikanskt flygbolag åter direktflyg till Stockholm. Continentals dagliga trafik från 3 juni till Newarkflygplatsen i New York blir en tuff konkurrent till SAS, som trafikerar samma flygplats.

– Med vårt affärskoncept tror jag vi har bättre förutsättningar att lyckas än våra amerikanska -kolleger som försökt tidigare, -säger Continentals vice vd Jim Compton – med hänvisning till American och Delta Airlines som snabbt lade ned sina Stockholmsrutter efter 11 september 2001.
Konceptet som Continental -introducerat på flera -Europalinjer de senaste åren är relativt små -Boeing 757. I takt med att marknaden byggs kan linjerna få större plan. Affärs-resenärer är en viktig målgrupp, där Continental kan skryta med utmärkelsen OAG -Airline of the Year 2004, en prestige-fylld utmärkelse som inget annat USA-baserat flyg-bolag vunnit.
På linjen Stockholm-New York finns plats för 172 passagerare, -varav 16 i businessclass.
– Fyller vi dessa businesssäten når vi lönsamhet, no doubt about that. Att däremot från början satsa på stora plan med 30-40 säten i businessclass vore att ta sig -vatten över huvud. Det vet våra konkurrenter som försökt, säger Continentals Skandinavienchef Steve Knackstedt.
Continentals linjenät från -Newark-terminalen till 170 destinationer i USA, Kanada och Sydamerika är ett försäljnings-argument på den svenska marknaden — -liksom priset (se faktaruta). Ändå tror Jim Compton att amerikanska -passagerare kommer att -utgöra majoriteten på linjen under de -första -månaderna.
– Sommaren är en privatreseperiod. Då hoppas vi fånga upp många av de 300 000 amerikaner som besöker Sverige varje år. -Allteftersom marknaden mognar och hösten kommer räknar vi med fler svenskar ombord, säger Jim Compton.
Continentals kraftiga Europa-expansion inleddes efter invig-ningen av deras internationella -terminal på Newark i -slutet på 2001. Till den nya floran av -linjer hör Oslo (2004) och Bristol, -Belfast, Hamburg och Berlin nu i maj och juni.
Hyperkonkurrensen och prispressen på den amerikanska inrikesmarknaden har dock påskyndat expansionsplanerna österut, eftersom den transatlantiska trafiken är mindre konkurrensutsatt.
– Flygmarknaden är extremt tuff. Vi kommer att redovisa en förlust även i år, men vår finansiella situation är ändå betydligt bättre än våra konkurrenters. Det finns vinnare i lopp där alla -hästar springer på tre ben, säger Jim Compton.
FAKTA Continental Airlines
Continental är USA:s femte största flygbolag, men har den största -internationella trafiken av de Big Five.
Omsättning 2004:
9 744 miljoner dollar
Nettoresultat 2004:
209 miljoner dollar
Continentals affärsklassbiljett till New
York kostar cirka
16 000 -kronor -jämfört med SAS 24 000 -kronor. SAS Economy Flex ligger dock på
16 000 kronor.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024