Annons:

Den ryska björnen sover

Den enorma turistpotentialen i Ryssland frestar rederierna. Men kärleken har hittills -varit obesvarad och de försök -rederierna gjort har mest fått finanscheferna att gråta.- Det är många -miljoner som rederierna förlorat, -konstaterar Tallinks svenske vd Väino Kongas.

I december lade Tallink ner sin linje Tallinn-S:t Petersburg. Kraftigt höjda hamnavgifter och visumkrångel ledde till att Tallink i -stället hyrde ut sin färja Fantasia till kryssningsverksamhet i -Medelhavet.
Inte heller Silja -Lines flirt har lyckats. Inför -sommaren 2004 öppnades linjen -Rostock-Tallinn-S:t Petersburg. Tanken var att den skulle bli en året runt-linje, men bokningsläget i september fick Silja Line att avbryta satsningen och i stället lägga färjan Finnjet på land över vintern.
En förklaring till trög-heten på den ryska marknaden, bortsett från visumformalia som gör det mer komplicerat för ryssar att resa utomlands, är kulturskillnader.
– Traditionen och kulturen att ta sig en båtresa på Östersjön är stark i Norden. Att locka ryssarna ut på sjön innebär att du ska bygga en helt ny marknad, säger Väino Kongas.
Silja Line är dock representerat med försäljningskontor i S:t Petersburg -sedan två decennier. 200 000 -ryssar reser årligen med -bussar till Finland för vidare transport till Sverige med Silja Lines färjor.
– Vi har ett gott samarbete med ryska myndig-heter.
Att Tallink inte upplever samma sak kan ju bland -annat bero på att relationerna mellan -Estland och Ryssland fort-farande är lite ansträngda. Med Finland är det annorlunda, det är 60 år sedan -Finska Vinterkriget nu, säger Tuomas Nylund.

Kommentarer är stängda.