Annons:

SAS fyller inrikesplanen

SAS lågprissatsning ökar pressen på inrikeskonkurrenterna. I april, som var första hela -månaden efter lanseringen, redovisade både SAS och dess konkurrenter ökande passagerarsiffror.

SAS Sverige redovisade en passagerarökning på 3 procent till 545 800 passagerare, vilket inkluderar både inrikes- och Europatrafik, jämfört med april fjol. Flynordics passagerarsiffror för inrikes- och Nordentrafiken steg också med 3 procent jämfört med mars, medan FlyMe redovisade en aprilökning på 12 -procent jämfört med månaden innan, vilket dock -inkluderar trafikstarten till Nice.
Inte heller Malmö Aviation tappade passagerare i april. Inrikestrafiken steg med 4 procent – jämfört med april 2004.
– På Umeålinjen har vi sett en liten minskning som sannolikt beror på SAS inrikeskampanj. Vi har inte gått med i lågprisracet där och det syns i siffrorna. I maj lanserar vi en mer flexibel prisprodukt, säger ägare Per Braathen till Flygtorget.
En djupare analys är dock vansklig. Exempelvis spelar påsken flygbolagen i händerna, eftersom den inföll i april i fjol och i mars i år. Passagerarökningar innebär inte heller med automatik förbättrad lönsamhet, något samtliga inrikesbolag är i desperat -behov av. Inget bolag lämnar ut siffror om huruvida genomsnittsintäkten påverkats negativt eller positivt i kölvattnet av SAS massiva lågpriskampanj.
En vägledning är dock beläggningsgraden på -flygen, kabinfaktorn. För ovanlighetens skull lämnade SAS ut kabinfaktorn för inrikesflygningarna i april. Den uppgick till 69 procent, en kraftig ökning med 9 procent jämfört med mars månad i år och 6 procent jämfört med april 2004. Varken Malmö Aviation eller Flynordic har lämnat ut motsvarande siffror, medan börsnoterade FlyMes kabinfaktor sjönk rejält -mellan mars och april, från 60,6 till 53 procent. -Under samma period ökade antalet tillgängliga flygstolar kraftigt, 30 procent, hos FlyMe, utan att flygbolaget lyckades fylla upp sätena i motsvarande grad.
Utifrån de delvis bristfälliga siffrorna säger Svenskt Flygs generalsekreterare Harald Rosén:
– Min uppfattning är att SAS är på rätt väg med sin inrikessatsning. Däremot verkar FlyMe ha tagit en del stryk om man tittar på kabinfaktorn.

Kommentarer är stängda.