Annons:

Sjöslaget i Östersjön fortsätter

Kryssningskampen i Östersjön är inte avgjord. Rederierna plågas av överkapacitet, prispress, sänkta spritpriser och skyhöga bränslekostnader. Samtidigt är fler nya fartyg på väg in. Resultaten efter sommartrafiken avgör vem som måste ge vika.

EN HUNDRALAPP RÄCKER till mycket i Stockholms kryssningsvärld. En dygnskryssning till Åland för några tjugolappar – eller rent av gratis? Inte svårt att fixa. Erfarna rederiexperter skakar på huvudet.
– Prisnivån är lika låg som på 80-talet. Och då var en hundralapp mycket mer värd, konstaterar Hans Laidwa, tidigare vd på bland annat Estline och Silja Line.
Kryssningskampen inleddes redan hösten 2003 när Viking Line flyttade sitt flaggskepp Cinderella till Stadsgårdskajen i Stockholm. I mars 2004 anlände Tallinks splitternya Victoria till Stockholm-Tallinnlinjen. I november premiär seglade Birka Lines nya stolthet Birka Paradise ut. Då hade även Siljas renodlade kryssningsfartyg Opera gett sig in på Tallinnlinjen med ett nöjeskoncept från Wallmans Salonger. Silja Operas visit blev dock kortvarig, tre månader.
– Konkurrensen var stentuff, det blev inte någon stor succé. Men vi tror på nöjesprodukten med Wallmans salonger, så den återkommer i höst på våra ruttfartyg Silja Symphony och Silja Serenade, säger informationsdirektör Tuomas Nylund.
Ruttrafiken till Finland respektive Estland får sin släng av pris- och passagerarkriget. Men den hårdaste kampen står mellan Viking Lines nöjeskryssare Cinderella och Birkas nya upplevelsefartyg Paradise.
I dagsläget har bottenlåga priser blivit främsta lockbetet på marknaden och Viking Line pekas ut som den ”onde” som driver prisspiralen nedåt.
– Visst, det får våra konkurrenter gärna säga. Vår strategi är att vi alltid ska vara det mest förmånliga alternativet. Men grundproblemet är att det är för många fartyg på marknaden och för att få några volymer alls måste vi sänka priserna, säger vd Jan Kårström.
Med prisdumpningen som draghjälp har Cinderella plockat marknadsandelar i Ålandstrafiken. 2004 ökade rederiets kryssningstrafik till Åland med 75 procent. Samtidigt är Viking Line det rederi som finansiellt tål ett priskrig bäst, eftersom fartygen redan är avskrivna.
BIRKA DÄREMOT MÅSTE finansiera sin 1,5 miljardersatsning Paradise, som är unik i Östersjön med sin artificiella solanläggning. Trots olikheten i Viking Lines och Birka Paradises koncept tvingas Birka ändå in i priskriget.
– I vissa delar av veckan är marknaden begränsad till pensionärer och konferensgrupper. Det gäller för alla kryssningsfartyg utan nyttotrafik. Men möjligheten att hitta nya resenärsgrupper ökar rejält under sommarhalvåret, säger Birka Cruises t f vd Franz Hansson.
Flera rederiföreträdare tror att överkapaciteten kommer att minska i höst genom att Birka antingen säljer eller leasar ut Birka Princess i höst. Franz Hansson duckar dock för frågan och hänvisar till att det är ett beslut för koncernledningen.
– Men jag kan konstatera att Princess
2-dagarskryssningar till Tallinn är fullbokade framöver och att vi har en trogen publik, mest pensionärer, på Mariehamnskryssningarna i början på veckan. Däremot är vi inte nöjda med utfallet av Helsingsforskryssningarna mitt i veckan, men där finns redan två starka aktörer i trafik.
ÖSTERSJÖREDERIERNA TYNGS också finansiellt av de omtumlande omvärldsförändringarna. Estlands EU-inträde i kombination med de slopade införselkvoterna av alkohol tvingade Finland att sänka sin spritskatt med 30 procent förra året. Rederierna kontrade med sänkta taxfreepriser ombord med sänkta marginaler som följd. I maj försvann dessutom taxfreeförsäljningen helt på Helsingfors-Tallinnlinjen, vilket förvandlat den tidigare hårt konkurrensutsatta kryssningslinjen till en lika tuff transportrutt.
Tallink har klarat sig lindrigast undan, även om vinsten förra året sjönk. Nybygget Victoria gav daglig trafik till Tallinn och linjen från Stockholm ökade med 47 procent till 535 000 passagerare.
De låga estniska lönerna är en konkurrensfördel, samtidigt som rederiets investeringstakt är mycket hög. Under åren 2002-2006 satsar rederiet i tre nya fartyg för totalt 4,2 miljarder (Victoria och Romantika går redan i trafik) samt i två hotell i Tallinn. Tallink, som går i börsnoteringstankar, har dessutom option på ett fjärde fartygsbygge. Frågan är hur Tallink kommer att klara den tunga skuldbördan.
– Våra ägare tror på den nordiska mark-naden och vi har fått ett över förväntan starkt fäste i Sverige, men flera av våra fartyg är över 20 år gamla och måste bytas ut. Kvalitetskraven från kunderna ökar hela tiden. Om vi går vidare med det fjärde fartyget avgörs i höst när vårt bokslut är klart, säger Tallinks svenska vd Väino Kongas.
När Victorias systerfartyg Romantika flyttas över till Stockholm nästa år höjs inträdesbarriären ytterligare för andra rederier på Tallinnlinjen.
– Det är svårt att se något annat rederi ge sig in på denna rutt så länge man inte kan konkurrera med Tallinks kostnadsläge, säger rederiveteranen Hans Laidwa.
Alla rederier är dock eniga om att överkapaciteten från Stockholm måste få ett slut. Troligen sker det efter sommaren, som är rederiernas högsäsong och tiden då volymerna skjuter i höjden och årets vinst ska tjänas in. Den som misslyckas då får ta konsekvenserna.
– När den tuffa, karga, sibiriska vintern -närmar sig måste du ha råd med en varm päls, spår Viking Lines Jan Kårström.
”Bara Birka lyssnar på kunderna”
Trots hyperkonkurrensen på Östersjön talar tiden för rederierna. De demografiska förändringarna med allt fler äldre reslystna svenskar gynnar kryssningsmarknaden.
Det menar Klas Brogren, ägare till Shippax Information och chefredaktör för rederitidskriften Cruise & Ferry.
– Här ligger Birka Paradise helt rätt med en produkt som tar till vara livsstilstrenden. De är de enda som lyssnat på vad kunderna vill ha. De andra använder konstgjord andning och skapar efterfrågan genom prispress. Det är inget långsiktigt agerande, säger han.
Han förvånas också av det intensiva priskriget mellan Viking Lines Cinderella och Birka Lines Paradise.
– Det är märkligt att Viking Line fortsätter att trissa ner priserna och synd att Birka följer efter, eftersom de har olika kundkretsar. Ett priskrigleder ingen vart.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024