Annons:

Vinst för brittiska SAS efter flera tuffa år

SAS redovisar vinst på den tuffa marknaden Storbritannien 2004, efter flera år av förluster. Flygbolaget är marknadsledande på den totala trafiken mellan Storbritannien och Skandinavien och tvåa efter Ryanair på sträckan London Stockholm.

– Här befinner vi oss på lågkostnadsbolagens hemmamarknad, så det är rena gyttjebrottningen. Alla slåss med alla. Det är bara att kavla upp armarna att sälja, säger Lars-Ove Filipson, chef för SAS i Storbritannien, till DI.
Till konkurrenterna mellan Storbritannien/Irland och Skandinavien hör British Airways, Ryanair, Aerlingus, Easyjet, City Airline, BMI, Maersk, Finnair och Norwegian. Och i höst ger sig även Fly Me in i striden, med en linje Stockholm – London.
Efter att 2002 – 2003 ha gått som sämst lyckades SAS Storbritannien i fjol uppnå plussiffror. Dess exakta storlek särredovisas dock inte, skriver DI.
Storbritannien stod för 2 miljarder av bolagets försäljning på 58 miljarder kronor.
– Vi var faktiskt den enda europeiska marknad inom SAS som nådde våra mål under 2004. I år är vår målsättning att öka omsättningen med 4 procent, säger Lars-Ove Filipson till DI.
Då SAS inte lyckats få fler start- och landningstillstånd på London Heathrow, har bolaget istället satsat på nya linjer till bland annat Birmingham, manchester, Edinburgh, Aberdeen, Dublin och Newcastle. Den nya affärsekonomibiljetten Economy Flex har också gett försäljningen en skjuts framåt, och enligt Filipson inneburit att marknadsandelar tagits från British Airways. Före årets slut ska också en enklare webbplats lanseras.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024