– Tuffare konkurrens, högt bränslepris och valutaeffekter innebär att vi måste reducera kostnaderna med ytterligare 42 miljoner kronor. Programmet får full effekt 2006 och då räknar jag med att vi ska nå ett positivt resultat. För 2005 kommer det att bli svårt att nå ett nollresultat, säger Knut Solberg, vd för Malmö Aviation, till DI.
Totalt görs ett 100-tal sparåtgärder, varav huvuddelen på den administrativa sidan. Flygbolagets huvudkontor flyttas från Jägersro i Malmö till Sturups flygplats.
– Flygplatsen är flygbolagets hjärta. Det är där våra kunder finns och där ska även huvudkontoret vara beläget, säger Knut Solberg i ett pressmeddelande.
Av de tjänster som försvinner vid flygbolaget är omkring 25 administrativa och cirka 15 operativa. Flygplatspersonal kommer att få kompletterande utbildning för att kunna rycka in i kabintjänst vid behov, härigenom kan bolaget minska ner på den kabinpersonal som utgör arbetsreserv, enligt pressmeddelandet.
Med de kostnadsminskningar som gjordes i början av året inräknade, uppgår flygbolagets besparingar till 110 miljoner kronor. De tidigare åtgärderna innebar lägre personallöner och en minskning av flygplansflottan från 11 till 9 plan.
– Vi planerar ingen ytterligare minskning av flottan. Målet är att passagerarna inte ska märka av besparingarna, säger Knut Solberg till DI.
Förutom loungen på Bromma flygplats öppnas inom kort en Expresslounge på Landvetter flygplats.