Uppgifter från utredaren Akrivos Tsolakis, pekar på att en manlig steward med viss flygutbildning försökt manövrera planet efter att piloterna slagits ut av ett katastrofalt tryckfall, och två gånger försökt skicka en nödsignal. Planet hade då gått på autopilot i flera timmar. Det föll efter att bränslet tagit slut.
Det är fortfarande ett mysterium hur tryckfallet kunde uppstå så snabbt och dramatiskt, skriver TT.
SAS Technical Services har nu fått i uppdrag av cypriotiska Helios Airways att kontrollera bolagets resterande två 737:or. Arbetet inleddes igår, måndag, på Arlanda.
Som ett resultat av flyghaveriet säger TUI Polska, TUI Swiss, Hotelplan Schweiz med flera charterarrangörer, upp sina avtal med flygbolaget, uppger Flygtorget.se.
Engelska och holländska arrangörer avvaktar Luftfartsmyndighetens rapport, liksom norska Star Tours. Schweiziska luftfartsmyndigheten överväger att dra in flygbolagets landnings- och överflygningstillstånd.