Annons:

Amadeus ingår nytt SAS-avtal

Amadeus har slutit ett avtal med SAS som innebär att GDS-bolaget får distribuera flygbolagets hela utbud av biljettyper. Skandinaviska resebyråer får därmed tillgång bland annat till tidigare webexklusiva lägstapriser samt snowflake-biljetter.

Genom avtalet The Amadeus Scandinavian Low Fare Module säkras också den del i utbudet som annars skulle försvinna från GDS:erna den 1 oktober i år.
Förhandlingarna mellan SAS och Amadeus har pågått i 18 månader, där kravet från SAS sida varit lägre GDS-avgifter.
– I det rådande affärsklimatet måste flygbolagen ständigt ompröva sina kostnader. Distributionskostnaden är en betydande faktor. Vi söker därför nya medel för att minska dessa kostnadselement till en konkurrenskraftig nivå, samtidigt som vi ger marknaden full tillgång till SAS produkter. Avtalet med Amadeus är ett steg i rätt riktning, säger SAS-chefen Robin Kamark, i ett pressmeddelande.
– Vår roll som resebyråbranschens teknologipartner är att förmedla lösningar som möjliggör dess framgång nu och i framtiden. Vårt avtal med SAS understryker detta åtagande, och tillåter i sin tur resebyråer att förmedla bästa möjliga service och reseutbud till sina kunder, säger JanChrister Egnefors, vd för Amadeus Scandinavia i ett pressmeddelande.
SAS fortsätter att förhandla med de övriga GDS:erna Sabre, Galileo and Worldspan i syfte att komma fram till en slutgiltig överenskommelse före den första oktober.

Kommentarer är stängda.