Annons:

Fly Me kan få betala miljonskadestånd

Fly Me köpte ett bokningssystem av en programmerare vid Goodjet, som numera har gått i konkurs. Det är nu oklart om bokningssystemet byggde på det som Goodjet ägde rättigheterna till. I sådana fall har konkursboet gått miste om miljonbelopp och Fly Me kan tvingas betala skadestånd.

Fly Me köpte sitt bokningssystem av en av konkursade Goodjets programmerare. Programmeraren misstänks nu för att ha sålt Goodjets bokningssystem till bland andra Fly Me. Flygbolaget kan komma att bli skadeståndsskyldigt eftersom konkursboet efter Goodjet kan ha gått miste om miljonbelopp.
Konkursboet fick av en slump veta att Iceland Express och Fly Me köpt ett bokningssystem av programmeraren. Ett dataföretag i Borås har i ett utlåtande meddelat att man anser att Iceland Express system sannolikt bygger på Goodjets bokningssystem.
Fly Mes vd Fredrik Skanselid bekräftar att bolaget köpt sitt bokningssystem av Goodjets programmerare. Enligt honom har oberoende experter kommit fram till att systemet inte är likadant som Goodjets.
– Självklart finns likheter. Men inget som kopierats från Goodjet, säger Skanselid.
Konkursförvaltaren hävdar däremot att en sådan granskning inte gjorts.
Programmeraren misstänks för grov trolöshet mot huvudman.
– Han har delgivits misstanke om att ha hanterat datasystemet, Goodjets egendom, som var det hans eget. Därmed har han berikat sig på arbetsgivarens bekostnad, säger vice chefsåklagare Bengt Landahl.
Förundersökning pågår nu och åtalsbeslut väntas efter nyår. Konkursförvaltaren Björn Aschan avvaktar beslutet. Därefter kan det företag som köpt bokningssystemet av konkursboet rikta skadestånd mot Iceland Express. Konkursboet ska få tio procent av dataföretagets intäkter.
– I nästa steg blir det kommersiellt intressant att gå på Fly Me, säger Aschan enligt Göteborgs-Posten.

Kommentarer är stängda.