Annons:

Nya reklamriktlinjer för lågprisflyg kan slå mot SAS

Konsumentombudsmannen, KO, och Konsumentverket har presenterat nya riktlinjer för marknadsföring av billiga flygbiljetter. Kampanjer där de billigare biljetterna bara finns i ett begränsat antal måste bli tydligare. KO är nu kritisk mot SAS lågpriskampanj.

Olika regler gäller för marknadsföring av kampanjprisbiljetter och fasta lågprisbiljetter. Vid kampanjer för just kampanjprisbiljetter måste det finnas minst tio biljetter till det tillfälliga priset till varje avgång vid kampanjens början. Om biljetterna till en eller flera destinationer tar slut under kampanjens gång måste annonseringen också ändras.
SAS, som anser att sina biljetter säljs till fasta låga priser, menar att de kommer undan dessa regler. Ställföreträdande KO, Marianne Åbyhammar, anser dock att SAS säljer kampanjbiljetter.
– Det är ett erbjudande som gäller för sommarens resor. Eftersom det gäller under en begränsad period ser jag inte annat än att det är fråga om kampanjpriser. Då uppfyller SAS inte kravet på att det tydligt måste uppges att flygbiljetterna finns i begränsat antal. Sedan måste begränsningarna i erbjudandet framgå lika tydligt som det förmånliga i det, säger Åbyhammar, enligt DN.
Kampanjen ska nu utredas enligt de nya riktlinjerna och kan komma att förbjudas.

Kommentarer är stängda.