Annons:

Kortbolag kompenserar företagefter FlyMes konkurs

Flera av de stora kortföretagen kommer att återbetala kortköp både för privat- och företagskunder som drabbats av FlyMes konkurs. Eftersom företagskunder inte omfattas av konsumentkreditlagen finns det ingen lag som tvingar kortföretagen till hålla dem skadeslösa, utan det handlar mer om en fråga om goodwill från kortföretagens sida.

På fredagen meddelade First Card att det kommer att återbetala alla kortköp för privat- och företagskunder som förlorat pengar när de köpt FlyMe-biljetter med sitt betalkort. Resenärerna uppmanas att vända sig till First Card för att reklamera kortköpet.
Även American Express utgångspunkt är att även företagskunderna, som inte omfattas om konsumentkreditlagen, ”i största möjligaste mån ska hållas skadeslösa”. Det gäller även affärsresebyråer som betalat sina kunders FlyMe-resor med resebyråns kreditkort som sedan fakturerats kunderna.
– Det har varit vår inställning från första dagen. Det handlar ju om våra relationer till företagskunderna, säger Carina Björkefors, ansvarig för företagskortsförsäljningen i Norden på American Express.
American Express håller på att sammanställa alla reklamationer. Carina Björkefors kan i dagsläget inte tala om hur många affärsresenärer som reklamerat köp och hur mycket pengar det handlar om.
– Det är en kompex process som vi jobbar för fullt med. Det finns till exempel resenärer som åkt, men inte betalt. Det finns resenärer som betalt, men inte åkt. Men utgångspunkten är att kunderna i största möjliga mån ska få pengarna tillbaka.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024