Annons:

Amadeus har även stämt Lufthansa

Det råder fullt krig mellan Lufthansa och Amadeus i Tyskland. Bolagen har inte lyckats komma överens om ett nytt avtal där GDS-bolaget accepterar sänkta avgifter från flygbolaget. Det betyder att alla Amadeus-anslutna tyska resebyråer från 1 juli tvingas betala en extra avgift på 4,90 euro (cirka 38 kronor) för varje bokat biljettsegment på resor från Tyskland och Österrike, i det som går under namnet Preferred Fares-programmet.

De övriga GDS-erna Sabre och Travelport (Worldspan och Galileo) har accepterat sänkta GDS-avgifter till Lufthansa. Deras resebyråkunder kan därför boka flygbolagets biljetter utan någon extra kostnad. I Sabres fall är det kortsiktigt avtal fram till juni 2009, i Travelports är avtalet flerårigt. Travelport är det minsta GDS-bolaget med cirka sju-åtta procent av marknaden.
– Vi hittade en balans och en finansiellt hållbar modell tack vare att vi slöt ett globalt avtal. Lufthansa är inte så beroende av oss i Tyskland, men har svårt att klara sig utan oss på marknader som USA och Storbritannien, säger Niklas Andréen, Östeuropachef för Travelport.
Amadeus har cirka 80 procent av den tyska marknaden. För att inte dra på sig resebyråkundernas ilska har Amadeus valt att ersätta resebyråernas extra påslag på 4,90 euro per segment fram till årsskiftet. Det innebär mångmiljonbelopp i ökade kostnader för GDS-bolaget.
Tonläget mellan Lufthansa och Amadeus är mycket ansträngt. Vid den tyska branschtidningen FVW:s seminarium i Köln i mitten på september gick David Jones, senior vice president hos Amadeus, till attack.
– Lufthansa är det enda flygbolaget i världen som försöker omvandla sin distributionsmodell på hemmamarknaden till en vinstmaskin. Jag kan berätta att GDS-avgifterna som Lufthansa avkräver resebyråerna är ganska mycket högre än Amadeus avgift till Lufthansa.
En paradox i konflikten är att Lufthansa samtidigt är en av Amadeus ägare. Flygbolaget äger drygt 11 procent av det konsortium av flygbolag och investmentbolag bakom GDS:en. Branschen undrar om den hätska konflikten är ett tecken på att Lufthansa snart kommer bryta ägarbanden med Amadeus genom att sälja sina akiter.
– Det är ett enormt intresse i den tyska reseindustrin för hur konflikten kommer att utvecklas, säger Dirk Rogl, redaktör på tyska branschtidningen FVW.
Lufthansa vill inte kommentera konflikten utan hävdar att den nya distributionsmodellen har införts framgångsrikt i Tyskland och Österrike. I oktober införs Preferred Fares på schweiziska dotterbolaget Swiss hemmamarknad.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024