Annons:

Sir Rocco Forte byggerbara femstjärnigt

Den brittiska hotellikonen Sir Rocco Forte har under tio år byggt upp sin lyxhotellkedja Rocco Forte Collection i Europas storstäder. Nu vill han skapa världsdelens första verkligt femstjärniga golf- och sparesort på Sicilien. Projektet beräknas till 140 miljoner euro.– Femstjärniga golfresorts har inga femstjärniga golfbanor. De bygger alldeles för tätt med hus intill banorna. Det här blir annorlunda, berättar den lågmälde och elegante Sir Rocco Forte när han träffar Travel News under sitt första Stockholmsbesök någonsin.

Verdura Golf & Spa-resort har 230 hektar mark, varav 1,1 hektar kuststräcka. Det ska bli 2 18-hålsbanor och en 9-hålsbana, 203 sviter med spa och konferensanläggning,
Orsaken till Sverigebesöket är hotellsammanslutningen World Hotels årliga Leadership Forum. Där har han mottagit ännu en av en oändlig rad utmärkelser. Paradoxalt är det för hans enda fyrstjärniga hotell – inte en del av Rocco Forte Collection – som ingår i World Hotels: d’Angleterre som ligger vägg i vägg med femstjärniga Hotel Astoria i Sankt Petersburg.
Den finaste utmärkelsen han erhållit är dock adelstiteln från drottning Elizabeth för sina insatser i den brittiska turismindustrin. Det var 1994, då han tagit över familjeimperiet Forte Group som då var Englands största hotellkedja. Det börsnoterade hotellbolaget försvann dock ur familjens ägo två år senare genom ett fientligt bud. Revanschen blev lyxhotellkedjan Rocco Forte Collection, som i dagsläget består av elva hotell i Europas storstäder. Hotell nummer tolv, The Augustine,  öppnar i vår i Prag. Ett dussin hotell må inte låta så mycket för världen jämfört med de stora hotellbjässarna, men Sir Rocco betonar att just lyxhotellsegmentet i Europa är en mycket fragmenterad marknad.
– Vår största konkurrent är Four Seasons och de har bara tolv hotell i hela Europa. Det är ingen som dominerar i de större städerna. I övrigt är det ofta individuellt ägda hotell. Men det finns många storstäder som vi fortfarande vill in i: som Paris, Amsterdam, Madrid.
Det första hotellet sir Rocco införlivade var The Balmoral i Edinburgh. Det mest kända ur svenskt perspektiv lär vara klassiska Brown’s Hotel i Mayfair, London. Själv framhåller han gärna Hotel de Russie i Rom, ett stenkast från de fashionabla boutiquerna på Via Condotti, som blev hotellkedjans genombrott på den ameri-
kanska marknaden.
På expansionslistan står nu förutom golf- och sparesorten på Sicilien en liknande anläggning i Marrakech. Båda dessa anläggningar är nybyggen, vilket är ett nytt inslag i Rocco Forte Collection. Där har annars den gemensamma nämnaren varit att Sir Rocco köpt historiska byggnader – ibland redan hotell, ibland inte – med elegant och sofistikerad charm. Därefter har han tillsammans med systern och designern Olga Polizzi renoverat husen från grunden till bekväma och vackra lyxhotell.
– Varje hotell är unikt. Traditionellt är femstjärniga hotell ganska formella, pompösa. Vi gör dem mer avslappnade, familjära och givetvis bekväma. Många nya designhotell som erbjuder högs-ta standard är designade av designers. Dessa hotell är snygga att titta på, men inte bekväma att bo i.
USA, Storbritannien och Ryssland är hotellkedjans viktigaste marknader. Den största delen av försäljningen sker genom resebyråer som är specialiserade på lyxsegmentet. Någon satsning på egen onlinebokning är det inte tal om för Sir Rocco Forte.
– Jag älskar att betala provisioner till resebyråer. De har ett nätverk som är viktigt för oss och inte minst i USA är jag så imponerad över vilken detaljkunskap dessa resesäljare besitter.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024