Annons:

Uppköpsryktena svirar kring SAS

Rykten om att Lufthansa vill köpa flygbolaget SAS fick börskursen att skena. Koncernchef Mats Jansson tvingades att bekänna färg och då visade det sig att han blåljugit för journalister om SAS framtid som självständigt bolag. Flygbolaget har bekräftat att man utvärderar olika strukturella möjligheter för koncernen och har kommit en bra bit in i processen. – Vi för samtal med en eller flera parter som omfattar olika lösningar. Men inga beslut är fattade och inga datum för beslut är fastställda, säger Sture Stolen, chef för investor relations.

Beskedet om att SAS för samtal om strukturella affärer var på samma gång överraskande och väldigt naturligt. Förvånande därför att SAS koncernchef med lugn och bestämd stämma bara veckor före ryktesspridningen kom i gång betonade att hans uppdrag inte var att leta strukturaffärer utan att föra SAS in i framtiden som självständigt uppdrag. Ett uttalande som i och för sig också var förvånande med tanke på att hela branschen letar strukturaffärer och det lär bli svårt för mindre flygbolag att stå på egna ben i framtiden. Sture Stölen tycker inte att det var konstigt att Mats Jansson ljugit för journalisterna. 
– Jansson kunde inte säga annat med tanke på börsregler och legala regler. Men när vi hade läckage till Reuters var vi tvungna att gå ut och informera om processen, säger han. 
Mats Jansson kan knappast ha gått in i en process utan att ha haft styrelsen och ägarna i ryggen. Det innebär att norrmännen, som tidigare motarbetat en försäljning av det skandinaviska bolaget, måste ha mjuknat i sin hållning. Svenska, danska och norska staten kontrollerar 21,4 respektive vardera 14,3 procent av röster och kapital i SAS.
Frågan är vem som vill ta över det hårt pressade skandinaviska flygbolaget. Det måste vara ett bolag med starka resurser som vinner fördelar på att ta över den skandinaviska trafiken. I praktiken är Lufthansa, som genom Star Alliance i många år samarbetat med SAS på trafiken mellan Sverige och Tyskland, det mest naturliga. Sedan många år har det spekulerats om huruvida SAS i framtiden kommer att bli ett matarbolag till Lufthansa.
– Lufthansa har en himla massa pengar och har gjort en nyemission just för att kunna göra nya förvärv. Prio ett är Brussels Airlines. De tittar också på Austrian och SAS. Skillnaden är att personalen på Austrian är positiv till en försäljning, medan det är mer osäkert med skandinaverna, säger Dirk Rogl, redaktör på tyska branschtidningen FWV till Travel News.
Enligt honom pratas det också om Alitalia och om ett samgående mellan Lufthansas dotterbolag Germanwings och TUI:s flygbolag.
SAS är inte lika illa ute som Alitalia. Den italienska regeringen har under två år försökt sälja bolaget. Det var nära att fackföreningarnas motstånd mot nedskärningar stjälpte affären. Frågan är hur fackföreningarna inom SAS, som många gånger tidigare satt sig på tvären, kommer att reagera på en eventuell försäljning.  
Tidigare har Lufthansa skickligt lyckats vända Swiss till lönsamhet. Många experter tror att en affär med Lufthansa skulle vara bra för SAS. Det behöver dock inte innebära att det är positivt för personalen. Farhågorna är att ett övertagande kan innebära långtgående rationaliseringar för att skapa lönsamhet. 
Ett alternativ till att SAS blir uppköpt är att koncernen i ett första steg splittas upp. Ett scenario som målats upp är att vänsterregeringen i Norge kan vilja bevara sysselsättningen genom att bryta loss SAS två norska bolag. Risken är också, enligt norska ekonomisajten E24 att danskarna av rädsla för att Kastrup ska tappa trafik kan vilja stoppa försäljningen. Mats Hyttinge, flyganalytiker på Glitnir, menar att frågan om Kastrups framtid som Nordens nav för långdistansrutter är en avgörande fråga för om Lufthansas uppköpsplaner blir verklighet.
ÄR DET POSITIVT FÖR SAS OM LUFTHANSA KÖPER?
Rickard Björnelid, flygexpert på Veckans Affärer
– Är det någon svaghet SAS har haft är det frånvaron av starka ägare. Med detta följer att de saknat vision och viljeinriktning och bara jobbat med att kapa kostnader. Under två högkonjunkturer har SAS misslyckats med att prestera och visa att de är något att räkna med. Eftersom Lufthansa är ett av de ledande bolagen i Europa vore det bra för SAS att bli uppköpta av dem.
Anders Lidman, flygexpert Aeropol
– En överlevnadsfråga för SAS och mycket bra för Lufthansa. Nuvarande relation räcker inte utan måste leda till samgående för att få effekt, vilket var precis det som Air France och KLM så framsynt insåg för några år sedan. All industriell logik och flygkunskap pekar på fusion. Okunskap, politik och mänsklig dumhet har potential att stoppa affären.
Ingrid Cherfils, chef för utredning och omvärldsanalys på Luftfartsstyrelsen
– Det vore bra om SAS kunde hitta en samarbetspartner som har styrka. Lufthansa är ett av de europeiska bolag som har tydlig kraft. Det vore en naturlig samarbetspartner med tanke på att de ingår i samma allians och har ett upparbetat samarbete till exempel när det gäller biljetter. Ett uppköp skulle dock förändra SAS i grunden.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024