Annons:

Samtliga X2000 in på reparation

Efter en rekordmånad i andelen försenade tåg skickar SJ in samtliga X2000 på reparationer.

– Vi lever inte upp till våra kundlöften på X 2000-avgångarna. För oktober månad är punktligheten cirka 60 procent. Det betyder att fyra av tio tåg kommer för sent – det är helt oacceptabelt. Nu sätter vi in alla resurser vi har för att komma upp i en godtagbar nivå under första kvartalet 2009, säger Jan Forsberg, vd på SJ.
SJ och Banverket sätter in ett åtgärdsprogram för att öka punktligheten på den svenska järnvägen. Banverket ska bland annat förstärka sin trafikledning och fokusera särskilt på X2000-tågen. Varje tåg ska under sin färd också lämna en statusrapport, en servicebil finnas på plats för åtgärd av akuta problem i Göteborgsområdet och en grupp reparatörer ska varje dag följa med på utvalda X2000-avgångar.
Mellan Göteborg och Malmö kommer långsammare intercity-tåg att ersätta X2000 till och med den 13 december, enligt DN. Restiden på sträckan ökar därmed med 15 minuter.
SJ:s vd Jan Forsberg ser ingen anledning att justera priserna på grund av förseningarna.
– Jag kan inte se att vi har någon anledning att ändra priset. Förseningarna är ett kvalitetsproblem och det kopplar vi inte ihop med priserna. Resegarantin gäller, säger Jan Forsberg till DN.

Kommentarer är stängda.