Annons:

Sterlings död blir flygbolagens bröd

Tomrummet efter konkursade Sterling börjar fyllas. Aktörer som Transavia, Norwegian och Airtours har kastat sig över linjerna som det danska bolaget lämnat. Dessutom planerar Easyjet, SAS, Cimber Air, Spanair och Air Berlin nya rutter i den närmaste framtiden. Norwegian har i spåren av Sterlings konkurs beslutat att etablera en ny bas och planerar för sammanlagt tolv nya linjer från Köpenhamn. – Sterling har spelat en viktig roll på lågkostnadsmarknaden från Köpenhamn. Den rollen vill vi ta vidare och bli det nya lågprisflygbolaget från Danmark. Med över 1 miljard svenska kronor i eget kapital står vi väl rustade för en expansion där, säger koncernchef Björn Kjos.

I maj nästa år är tanken att Norwegian ska ha åtta–tio Boeing 737-800 i den danska huvudstaden.
Transavia, som ägs av Air France-KLM, har lagt nio nya linjer från Danmark till spanska semesterparadis i tillägg till den enda i dag. Airtours stod i och med konkursen utan flygalternativ till flera stora destinationer i Italien.
– Före Sterling flög vi egen charter till dessa destinationer, så därför tar vi upp den trafiken igen från mars 2009, säger Stefan Chatzopoulos, informationschef på Airtours.
En stor förlorare vid sidan av anställda och resenärer är Köpenhamns flygplats. Bara i år kostar konkursen flygplatsen 50–60 miljoner kronor. Sterling stod för tio procent av trafiken, ändå tror flygplatsen att 80 procent av Sterlings trafik kommer att täckas av andra flygbolag redan 2009. Antalet passagerare som lämnar landet kommer bara att sjunka med 0,5–1 procent på grund av Sterlings frånfälle.
Trots detta tror Anders Ehrling, vd för SAS Sverige, inte att det utbud som Sterling lämnar efter sig kommer att ersättas på långa vägar.
– Sterling har inte tjänat pengar på sina linjer. Andra flygbolag kommer att täta en lucka här, en där, men alla planerade linjer kommer inte att bli av. Sterling hade 25 flygplan och övriga flygbolag kommer inte vara i närheten av att sätta in så mycket kapacitet.
Orsaken till konkursen var att pengarna tog slut, trots att ägaren, den isländska affärsmannen Palmi Haraldsson, pytsat in 600 miljoner månaderna före konkursen. Hans löften om nytt riskkapital gick om intet på grund av den isländska finanskrisen. Livet går ändå vidare för finansmannen. 
– Jag mår bra. Jag överlever det här, säger Palmi Haraldsson till Travel News, i ett kort samtal med löften om en intervju angående konkursen senare i veckan. Sedan dess har han dock inte gått att nå för en kommentar.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024