Annons:

Framtiden i fokus på Travel News Studio

Det är förändringsbenägenheten som avgör hur det kommer att gå för vår värld. Det var budskapet från journalisten och USA-experten Folke Rydén till de 215 deltagarna i Travel News Studio.

Inför årets Grand Travel Award-seminarium – nu kallat Travel News Studio – hade konceptet skruvats till och hottats upp med målet att skapa större interaktivitet och diskussion.
Därför fick de två huvudtalarna Folke Rydén och framtidsanalytikern Jens Lanvin från Bodén & Co dela scenen med en branschpanel samt moderator Magnus Fyrfalk.
Folke Rydén inledde med en underhållande exposé om sin karriär som utrikeskorrespondent där de senaste 20 årens omvälvande  händelser vävdes in: Berlinmurens fall, globaliseringen, det nya it-samhället, 11 september, och nu den globala finanskrisen. I tider då domedagsprofetiorna haglar valde ändå Rydén att framhäva alla de positiva förändringar som skett.
– Antalet demokratier har ökat, barnadödligheten har minskat. Världen är trots allt på väg åt rätt håll.
Han jämförde med händelserna runt 11 september då många i USA upplevde att ”allt slogs i spillror”. Intervjuer som Folke Rydén gjorde ett år senare visade att även många av de personligen drabbade var förvånansvärt förlåtande och förtröstansfulla.
Jens Lanvin lade fokus i sitt föredrag på den nya unga generationen, som är framtidens resenärer, och deras värderingar. Digitaliseringen är den stora skiljelinjen, där de yngre är digitala infödingar och de äldre (inklusive den övervägande majoriteten i seminariepubliken) är digitala invandrare.
– Det var en tankeställare när en 15-åring i en fokusgrupp jag intervjuade blev häpen när han insåg att Aftonbladets papperstidning hade funnits före aftonbladet.se.
Vad mer utmärker den nya generationen som resebolagen måste ta hänsyn till för att locka dem till sig som kunder och medarbetare? De är ”multifunkisar”, som kan sms:a, prata i mobilen, surfa på nätet och göra läxorna samtidigt. Till skillnad från sina föräldrar som höll sina dagböcker hemliga lägger de ut sina innersta tankar på Facebook. De är globala och lokala samtidigt.
– Det är lokal kunskap som ger social status. De unga är inte intresserade av att diskutera eller ha tjänstebilar, det är social tillhörighet som är viktigt, sade Jens Lanvin.
Det inspirerande föredraget gav upphov till en intressant diskussion med branschpanelen. Ulrika Rudqvist, som arbetar med marknadsföring inom digitala medier, menade de att företagen måste ge de unga ett värde, det räcker inte att bara ge lön. Men hon visade också på trenden att unga finner sitt värde och sin status utanför jobbet.
– Jag besöker ofta ett forum om tv-serien Lost där det finns en kvinna som har ett vanligt tråkigt jobb som adminstratör. Men på forumet är hon drottningen som kan och vet allt om Lost.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024