Annons:

SAS blir Blu för 3 miljoner euro

Att byta namn från Radisson SAS till Radisson Blu kostar hotellkoncernen Rezidor Hotel Group 3 miljoner euro, vilket motsvarar 33 miljoner kronor. – Utslaget på 170 hotell blir det inte så mycket med tanke på att vi måste byta ut allt från skyltar till utbildningsmaterial, säger Christiane Reiter som arbetar med investor relations på huvudkontoret i Bryssel.

Att den stora hotellkoncernen Rezidor valt att ändra ett av sina mest kända varumärken har samband med skilsmässan från flygbolaget SAS i november 2006, då Rezidor börsnoterades. Hotellkedjan fick tre år på sig att byta ut SAS-namnet i varumärket på alla hotell.
För Rezidor har det varit viktigt att behålla den lilla blå rutan där SAS tidigare stått, för att visa att produkten fortfarande är densamma. 
– Det är speciellt viktigt med tanke på att våra hotell har hög-re standard på hotellen än amerikanska Radisson, säger Christiane Reiter.
Valet av namnet Blu, som från början var projektets arbetsnamn, har samband med att Rezidor ville ha ett neutralt namn.
– Detta känns som en naturlig ändring med tanke på att den blå boxen är så starkt knuten till vårt varunamn. Namnet Blu förkortades ner för att det inte ska ha någon anknytning till varken språk, ras eller kön, säger Pia Djupmark, Sverigechef för Radisson SAS, som hittills bara har fått positiva reaktioner på namnbytet. 
Omdömena om det nya varumärket har i svenska resebranschen varierat mellan allt från ”smart och naturlig lösning till fantasilöst” och ”kan kopplas till ord som Belgian Blue”.
En hotellexpert som Travel News har talat med menar att skilsmässan i och med namnbytet blir grafiskt synbar över hela världen. Alla intressenter har inte tidigare greppat att SAS nu är helt avknoppat från flygbolaget. 
– Samtidigt försvinner ju ID-biljetterna (personalbiljetter till alla SAS-anställda red. anm.) från och med i år för de flesta Radissonanställda, vilket ger dubbel smärta. Att kompenseras med lite reklambyråakrobatik kan för de insatta vara kreativt och hippt. Men att SAS-skylten begravs och ersätts med gravstenen Blu möts av ett stort ogillande hos många jordnära skandinaver, säger han.  
Rezidors huvudkontor i Bryssel rapporterar dock att ungefär 80 procent av reaktionerna varit neut-rala och 20 procent positiva.
– Vi har inte haft några klagomål vad jag har hört och vi har gjort mycket marknadsundersökningar före  nambytet. Från de nordiska länderna, där man är närmare SAS, har vi fått frågor om vi inte kan ha kvar SAS-namnet, men när de förstått anledningen har de accepterat det, säger Christiane Reiter. 
KARIN STARKMAN AHLSTEDT
 
 
VAD TYCKER DU OM NYA NAMNET RADISSON BLU?
RIITTA ÖSTBERG, marknads-
direktör Choice Hotels
– Radisson har skapat kännedom via SAS, men står ju numera mer på egna ben, så tillägget får inte så stor betydelse. Att ha kvar den blå rutan kan vara viktigt i det korta perspektivet, men inte i långa loppet. Det blir dock spännande att se om det blir en omprofilering eller modernisering av varumärket i samband med namnbytet. Namnet är lite svårtolkat. Blu betyder ju inget, men har en lite melankolisk ton via kopplingen till blå eller blue, vilket inte känns så lockande. Det kan också bli svårt uttalsmässigt.
FREDRIK UTHEIM, vd Rica
Hotels Sweden
– Min första reaktion var: Det är så här nära en SAS-fyrkant man kan komma utan att det är en SAS-fyrkant.  Det är en lekfull ändring och troligen en kostnadseffektiv rebranding. Huruvida de tappar mark genom att kopplingen till SAS försvinner är enbart en skandinavisk fråga. Det är ju i andra delar av världen som de driver tillväxt och där betyder SAS-associationen mindre. Fast i Norge spelar det nog ingen roll vad hotellkedjan heter, de hotellen kommer alltid att vara SAS-hotell, för så har det varit i 30 år.
MARTIN CREYDT, operativ
direktör Scandic
– Det är kreativt och till och med logiskt, att en blå SAS-box blir Blu. Det förknippas med Blu-Ray tekniken som ju uppfattas som modernt. Innanför Norden kommer det dock dröja länge innan SAS-loggan tas bort mentalt och verbalt på grund av historiken. ”SAS-hotellet” kommer att överleva det mesta. Men i övriga världen blir det inga problem.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024