Annons:

Ticket Selection går i graven efter två år

Ticket lägger ner sin egen charterprodukt, Ticket Selection, efter bara två år på grund av lönsamhetsproblem. I fjol belastade den fjolårsresultatet med närmare 40 miljoner kronor.

– Lika mycket glädje som vi hade av Ticket Selection under 2007, lika jobbigt var det att ha produkten under 2008. Risken blev alldeles för stor i en lågkonjunktur och produkten tog fokus från andra produkter, säger koncernchef Lennart Käll.
Orsaken till lönsamhetsproblemen i Ticket Selection, som står för 8–10 procent av resebyråkedjans utbud, var den hastigt avstannande konjunkturen i början av 2008.
En minskad efterfrågan ledde till överutbud framför allt i Thailand. Lönsamhen pressades i den grad att Ticket till slut tvingades sälja resorna med förlust.
Bara under fjärde kvartalet bidrog Ticket Selection med 18,4 miljoner till förlusten.
Ticket Selection var redan vid lanseringen en omstridd produkt, som fick kritik inte minst från arran-
görerna som inte gillade konkurrensen.
Ångrar ni att ni satsade på eget varumärke?
– Absolut inte. Det var ett spännande nytänk i branschen. 2007 var det en fantastiskt bra produkt som stärkte varumärket och förbättrade marginalen. Men den passar dåligt i den typ av extrema lågkonjunktur vi har nu, säger Lennart Käll och påpekar att det i övrig detaljhandel är vardag med egna varumärken.
Kommer Ticket Selection att återuppstå?
– Inte i den form vi haft i dag i alla fall. Men vi har dragit mycket lärdomar som loggas om vi någon gång satsar igen.  
Ticket kör klart med Ticket Selection under vintersäsongen. Därefter fortsätter Solresor, som stått för produktionen, på egen hand. Ändå kommer inte produkten att belasta resultatet 2009, eftersom Ticket reserverat för ytterligare förluster.
En stor del av den stora resultatförsämring som Ticket gjorde i fjol beror på de 40 miljonerna från Ticket Selection. Under sista kvartalet i fjol försämrades rörelseresultatet från –1,3 miljoner till –56,7 miljoner. 
Nettoomsättningen nästan halverades under kvartalet till 62,2 miljoner kronor.
Nu väntar ytterligare svångremstider för Ticket.
– Vi ska sänka våra kostnader ytterligare 3 procent eller 12 miljoner på årsbasis. Försämras situationen har vi ett ytterligare besparingsprogram om så behövs, säger Lennart Käll.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.