Annons:

TUR 2009 lockar med billiga resor

TUR-mässan i Göteborg blir nästan lika stor som förra året – trots finanskris och lågkonjunktur. Allra mest stolta verkar mässarrangörerna vara över att ha lockat tillbaka Fritidsresor och att årets mässbesökare ska kunna shoppa loss bland specialerbjudanden bland utställarna.

– Jag tror att chartern har tappat kompetens när det gäller mäss-närvaro. De har tyckt att det har varit jobbigt och kostsamt. Vi har försökt hjälpa Fritidsresor att få ut maximalt av sitt engagemang, där vi bland annat har engagerat Nordiska Undersökningsgruppen, säger Per Magnusson, biträdande mässansvarig för TUR, som äger rum 19–22 mars.
Att locka in Fritidsresor som inte deltagit i TUR på många år är förstås en fjäder i hatten för mässan, som hoppas att charterbolagets närvaro med en 250 kvadratmeter stor monter ska öka besöksantalen. Magnusson säger att avtalet med Fritidsresor är förmånligt, men att det inte handlar om någon gratisexponering.
Fritidsresors Sverigechef Bassam el Mattar menar att TUR är en av flera offensiva satsningar inom charterjätten.
– Många har reagerat mycket positivt på vår comeback. Vi vill passa på att använda en unik synlighet att möta många av våra kunder, återförsäljare och andra samarbetspartners.
2008 hade TUR cirka 1 900 utställare och prognosen ligger på samma nivå. Målet att nå 15 000 kvadratmeter når man troligen inte, men väl runt 14 000 kvadratmeter. TUR:s strategi är också att öka antalet företag som säljer resor på mässan. Därför kommer 10 terminaler att finnas inne på mässan där besökarna kan leta och boka särskilt förmånliga mässerbjudanden.
– Vi vill närma oss den finska resmässan Matka. Den har färre fackbesökare än vi, men 85 000 besökare vallfärdar dit för att alla vet att där kan de köpa resor till fantastiska priser, säger Per Magnusson.
Redan före mässdagarna kan besökare gå in på webbplatsen booktur2009.com och titta på reseerbjudanden som läggs ut. Boka kan man dock endast göra under sitt mässbesök.
Årets partnerland är Danmark och för tredje året får mötesin-
dustrin en egen avdelning. I år ligger den i H-hallen och ska få ett starkare konceptuellt utförande. Den ska utformas som en lounge där företag som verkar inom mötesindustrin ska vara samlade och med en scen som blir centrum för föreläsningarna. Storleksmässigt blir det inte större än förra året, men kvalitetsmässigt ska evenemanget upp flera snäpp.
– Det var inte särskilt bra förra året, så det här kommer bli betydligt bättre, lovar Per Magnusson.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024