Annons:

Tyska resebyråer drabbas av GDS-krig

Amadeus ersätter inte längre sina tyskaresebyråkunder för den extra avgift på 4,90 euro per bokad biljettsträcka som dessa tvingas betala för att få tillgång till Lufthansas bästa priser, preferred fares.

Det är inte ekonomiskt hållbart för Amadeus i Tyskland, som har 80 procents marknadsandel, att fortsätta kompensera resebyråerna. Förhandlingssituationen med Lufthansa om sänkta GDS-avgifter är fortfarande inte löst. Konsekvensen blir att Amadeusbyråernas kunder får betala mer för sina flygbiljetter, eftersom avgiften förs över på dem.
– Vi är ett travel management-företag och inte en leverantör och lägger därför över kostnaden på kunden liksom våra konkurrenter gör. Detta är en klart ovälkommen förändring i industrin. Vi hoppas att Amadeus och Lufthansa kan komma överens väldigt snart, säger Kaveh Atrak, American Express Tysklands- och Nordenchef.
Amadeus konkurrenter Travelport och Sabre har slutit avtal med Lufthansa. Men Sabres avtal går ut om några månader, Travelports är flerårigt. Amadeus har märkt ett visst tapp av resebyråkunder.
– Vissa byråer, framför allt consolidators har bytt GDS, eftersom de kan agera snabbt. Men för de flesta är det ett större beslut, säger Daniel Greaves, kommunikatör på Amadeus.
American Express i Tyskland avvaktar situationen.
– Det är klart att byte av GDS måste komma upp på agendan om det inte löser sig mellan Lufthansa och Amadeus. Det är absolut så att om det finns en annan GDS som har samma innehåll till ett lägre pris måste vi överväga detta.
Lufthansas nya affärsmodell för att sänka sina distributionskostnader följs med stort intresse i övriga Europa. Oenigheten mellan flygbolaget och Amadeus är extra pikant eftersom Lufthansa är minoritetsägare i Amadeus. På frågan om förhandlingar mellan parterna pågår svarar Daniel Greaves avvaktande.
– Vi talar alltid med varand-ra eftersom vi har affärsrelationer inom teknologi och distribution med dem, men det är svårt för mig att kommentera det något närmare.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024