Annons:

TUR 2009: Regeringen utlovar inga storsatsningar på turism

Näringsminister Maud Olofssons närmaste man, statssekreterare Jöran Hägglund, deltog i Tillväxtdagen som genomfördes på onsdagen i Göteborg. Men några specifika storsatsningar på turism är inte att vänta.

Halverad moms för skidliftar och 20 miljoner kronor mer till Visit Sweden de senaste två åren.  Det är två specifika åtgärder mot turistnäringen som den borgerliga regeringen genomfört sedan maktskiftet för två år sedan. Men det finns ett pyrande missnöje inom turistnäringen för att regeringen inte gjort mer för att underlätta möjligheterna för turismtillväxt. Det finns inte heller ingen formulerad turistpolitik.
Statssekreterare Jöran Hägglund ( C ) tycker dock att det inte är en rättvis beskrivning av regeringens arbete. Det säger han i en intervju med Travel News.
– Ofta handlar kritiken mot oss att vi borde satsa x miljoner kronor mer i marknadsföringspengar till Visit Sweden. Men vi har sänkt arbetsgivaravgifterna, höjt anslagen till infrastruktursatsningar, det är åtgärder som gynnar alla företag inklusive turistföretagen. Vi jobbar inte heller med sektorpolitik, så de som förväntar sig en specifik turistpolitik väntar förgäves.

Subventionerad energiskatt, som traditionella industrier erhåller, önskar även hotellen, men Jöran Hägglund avvisar förslaget.
– Det är snarare så att industrierna kommer att få räkna med höjda energiskatter. Jag förstår att hotellen eftersträvar ett sänkt kostnadstryck och gör det genom att påtala varje skatt för sig själv. Men om man ser på helheten och jämför med några år tillbaka kommer hotellen att se att deras kostnadsbörda sänkts, exempelvis genom sänkta arbetsgivaravgifter för unga människor.
Inom EU kommer snart möjligheten att öppnas för sänkt restaurangmoms, något som regeringen är positiv till. Men Jöran Hägglund slänger ändå in en brasklapp huruvida staten har råd med ett sådant intäktstapp just.
– Sänkt restaurangmoms måste sättas in i ett konjunkturläge.
Jöran Hägglund medverkar även på TUR på torsdagen i RTS monter, då han ställer upp på förbokade 5-minutersmöten med turistföretagare under hela förmiddagen. Han deltar även i ett seminarium om Masterplan 2025 – hur turistnäringen ska utvecklas under de närmaste 15 åren.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024