Annons:

Bangkokkaos kostade Thai miljarder

Thai Airways befinner sig i en av de mest bekymmersamma perio-derna i flygbolagets historia. Enbart stängningen av Bangkoks flygplatser under den inrikespolitiska krisen i december beräknas ha kostat flygbolaget fyra miljarder kronor enligt Airline Business.

Den globala krisen, de politiska oroligheterna som ledde fram till flygplatsockupationen på Suvarnabhumiflygplatsen i december och det skakiga flygbränslepriset har lett till miljardförluster och sviktande likviditet. Förlusten för 2008 blev cirka 4,6 miljarder kronor, 592 miljoner dollar. Niomånadersförlusten var 188 miljoner dollar, 1,4 miljarder kronor, vilket betyder att det fjärde kvartalet var rena rama mardrömmen.
Thai Airways arbetar enligt branschtidningen Airline Business på en rekonstruktionsplan som bolaget hoppas ska leda till att den thailändska regeringen öppnar sin plånbok och ger finansiellt stöd. Thai säger sig behöva nästan 1 miljard dollar i nytt kapital.
– Problemet hos Thai Airways är väldigt alarmerande och regeringen kommer att ta hand om det, sade vice premiärminister Suthep Thaugsuban i mars enligt Airline Business.
Det thailändska flygbolaget, som ägs till 51 procent av staten, är starkt beroende av privatresemarknaden och har sett efterfrågan falla kraftigt i alla flygklasser under förra året. Enbart stängningen av Bangkoks flygplatser under den politiska krisen i december beräknas ha kostat Thai runt fyra miljarder kronor.
Thai Airways ska nu övertala regeringen att acceptera dess Business Improvement Plan 2009– 2011, en krisplan som omfattar åtgärder som ska ”öka intäkterna genom förbättrad yield, förbättrade e-handelssystemen för att öka internetförsäljningen och se över turtätheten på olönsamma rutter”. Det är också klart att Thai kommer att flytta resterande inrikesflygningar från den gamla Don Muang-flygplatsen och enbart flyga från den nya Suvarnabhumiflygplatsen.
Finansanalytiker är pessimistiska när det gäller Thais ekonomiska utveckling på kort sikt, men på medellång och lång sikt räknar analytikerna ändå med att flygbolaget kommer på fötter igen med hjälp av ett statligt pengatillskott.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.