Annons:

Scandic fick vatten på sin kvarn

Enkelt, smart och porlande gott. Scandic Water, där allt flaskvatten på 132 hotell bytts ut mot det egna kranvattnet, har blivit en succé både bland gäster och anställda. Dessutom har det utsetts till Årets miljöinitiativ vid Grand Travel Award.    

I den sparsmakade restaurangen på Scandic Alvik står de specialdesignade vattenflaskorna på rad i hyllorna. Alla flaskor, som är tillverkade av återvunnet glas, pryds av knallröda korkar.
Thomas Fankl, Scandics food & beverage-chef, tar ner en flaska och fyller den under den nyinstallerade vattentappen. En tapp för kolsyrat, ett för stilla.
– Det är det roligaste projektet jag jobbat med. Det har blivit en symbol för Scandics miljöarbete under 15 år och vi har fått en fantastisk respons från våra gäster, säger han.
Vattentapparna ersätter cirka 3,6 miljoner mineralvattenflaskor som tidigare har transporterats till och från hotellen. Scandic räknar med att minska de fossila koldioxidutsläppen från transporterna med cirka 160 ton per år, vilket motsvarar att köra en bensindriven bil 20 varv runt jorden. Omvandlat till flygtransport är dock miljöbesparingen begränsad, motsvarande ett par flygresor tur och retur till Thailand.
– Men i vår verksamhet utgör transporter en inte oansenlig del av våra utsläpp. Hade vattnet varit vårt enda miljöprojekt genom åren hade det inte varit så mycket att skryta med, men det här är något vi kan kommunicera till våra gäster, säger informationsdirektör Helena Nilsson, som är ansvarig för hållbarhetsfrågor.
Scandic har legat i framkant inom miljöområdet sedan 1990-talet och var först ut bland de större hotellkedjorna att miljömärka samtliga svenska hotell. Scandic Water initierades av koncernchefen Frank Fiskers hösten 2007 på ett ledningsgruppsmöte. Vad skulle bli hotellkedjans nästa steg i miljöarbetet?
 Att slopa det buteljerade vattnet kändes som ett klockrent projekt, men Scandics ledning ville även skapa en identitet för hela projektet som kunde bidra till att modernisera Scandics varumärke. Det blev vattenflaskan, som pryds av simmerskan Therese Alshammars handavtryck, och där formgivaren och glaskonstnären Jonas Torstensson  spelat en nyckelroll. Både glaset och den röda plastkorken är tillverkad av återvunnet material.
– Det är bara packningen i korken som är nytillverkad, vilket är nödvändigt för att flaskan ska bli livsmedelsgodkänd, förklarar Thomas Fankl.
Mellan 50 000 och 60 000 glasflaskor hanteras nu av personalen på de 132 hotellen, vilket har ställt stora krav på utformningen av flaskan och logistiken i restaurangerna. Det största problemet visade sig vara att designa en snygg flaska som var lättdiskad.
– Många vattenflaskor är för smala upptill. Den första modellen vi provade sade diskarna blankt nej till, säger han.
Innan projektet drogs i gång i full skala testades konceptet i två hotellrestauranger. Resultatet: Kunderna klagade inte över att inte längre kunna köpa sin Loka till lunchen. Försäljningen av stilla vatten ökade samtidigt som man inte tappade övrig försäljning.
Hur tog era leverantörer emot beskedet att ni slopar flaskvattnet?
– Redan från början frågade vi Spendrups, som är vår dryckesleverantör om de ville delta i projektet. Det var viktigt för oss, men de valde att tacka nej. Så vi har varit öppna hela tiden och våra relationer är fortsatt goda, säger Thomas Fankl.
Hur mycket pengar Scandic tror sig kunna tjäna på vattenprojektet är en hemlighet.
En 0,4 liters flaska med stilla eller kolsyrat kranvatten kostar 25 kronor, en 0,8 liters flaska 49 kronor, vilket prismässigt ligger på samma nivå som inköpt buteljerat vatten. Till detta kommer dock kostnader för utrustning på hotellen, utveckling av konceptet och utformning av flaskan. Projektet har även väckt uppmärksamhet i hotellvärlden.
– Tre internationella hotellkedjor har kontaktat oss för att höra hur vi har gått till väga, säger Helena Nilsson.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024