Annons:

Svenskt Flyg splittras

Svenskt Flyg har splittrats sedan alla flygbolag utom SAS har sagt upp sitt medlemskap. Den kritiserade generalsekreteraren Peter Puusepp kommer att sluta vid årsskiftet och de kvarvarande medlemmarna i Svenskt Flyg letar en ny kraft som ska förnya föreningen.

Orsaken är missnöje med att organisationen under generalsekreterare Peter Puusepps ledning blivit osynlig i den offentliga debatten om flyget.
– Våra medlemmar känner inte att de har fått valuta för pengarna, säger Jan Palmér, ordförande i Svenska Flygbolagens Riksförbund SFR, där alla reguljära flygbolag utom SAS är medlemmar.
Missnöjet med Svenskt Flyg har växt successivt bland flygbolagen. Till skillnad från Svenskt Flygs tidigare generalsekreterare Harald Rosén har Peter Puusepp hållit en låg medial profil och har ingen flygbakgrund. Han hämtades från Banverket och har mer arbetat med lobbying i riksdagens korridorer. Palmér menar dock att det varit svårt att motivera SFR:s medlemmar att lägga pengar på Svenskt Flyg när man inte ser något konkret resultat.
– Vi vill att flyget ska synas mer utåt, visa att vi kämpar och att vi tar miljöfrågorna på allvar. Att allmänheten ser och förstår vad vi gör är otroligt viktigt, säger Palmér.
Att Svenskt Flyg dessutom ville sälja webbplatsen Flygtorget, som är den mest kända nyhetssajten för flygnyheter i Sverige, till ett bolag utanför flygbranschen förbättrade inte heller relationen. Det löstes dock genom att SFR nu driver Flygtorget i egen regi.
– Det finns ingen dramatik i detta utan mitt uppdrag är nu slutfört och vi är överens om att den inriktning jag har varit med och stakat ut nu kräver nya krafter, säger Puusepp i ett pressmeddelande.
Svenskt Flyg står nu i den pikanta situationen att endast ett flygbolag är medlem i organisationen, SAS. Övriga medlemmar är bland annat LFV.
Svenskt Flygs ordförande Lena Micko, oppositionsråd i Linköping, medger att organisationen blev lite tagen på sängen av SFR:s avhopp.
– Det var kanske lite förhastat av dem, men nu har vi lagt det bakom oss. Vi för samtal för att hitta nya samarbetsformer, säger hon.
 Svenskt Flyg försöker nu förnya sitt arbete och därför tvingas Peter Puusepp att sluta vid halvårsskiftet. Lena Micko menar att det krävs en person som är duktig på att driva kampanjer, leda projekt, och har stort kontaktnät för att hitta samarbetspartners.
– Vi måste samarbeta mer med övriga resebranschen för att framhäva flygets betydelse. Vi tittar bland annat på hur de har arbetat i England med organisationen Flying Matters.
Letar ni efter en ny Harald Rosén?
– Nej, vi kan inte gå tillbaka i tiden och ha en person som personfierar hela flyget. Det ansvaret orkar ingen ta. Vi måste angripa samtidens flygfrågor på nya sätt.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.