Annons:

Tuffa tider för hotellen vid Arlanda

Efter flera gyllene år är det tuffa tider för hotellen kring Arlanda. Samtidigt erbjuds ett brett spektrum för den prismedvetne tjänsteresenären – allt från enkla vandrarhem till klassiska affärshotell med lyxig framtoning. Travel News kartlägger sex olika övernattningsalternativ vid Arlanda.

Effektivitet, smidighet och enkelhet är ledord som används av hotellen på Arlanda för att fånga in affärsresande hotellgäster.
Kampen om dessa värdefulla gäster är om möjligt extra hård nu under rådande lågkonjunktur. När flygtrafiken rasar följer hotellen runt Arlanda efter. Hotellens beläggningsgrad har sjunkit med 10 procentenheter under januari i år jämfört med samma period i fjol, enligt statistik från SHR. Att beläggningsgraden nu är nere på 54,8 procent kan ses som ett bistert tecken i tiden. Det kan jämföras med en 65-procentig beläggningsgrad för helåret 2008.
– Hotellbranschen är känslig för konjunkturen. Vi följer samma mönster som övriga näringslivet, säger Christine Mörsell, hotellchef på Connect Hotel.
Lena Andersson, vd på Radisson SAS SkyCity Hotel, instämmer.
– Eftersom vi befinner oss på en flygplats följer vi passagerartrendens utveckling.
Fyrstjärniga Radisson SAS SkyCity Hotel är ett klassiskt hotell för affärsresenärer. Gästerna kommer främst från större företag och står för cirka 95 procent av SkyCitys intäkter. Två av tre affärsresenärer är svenska. På Connect Hotel är andelen tjänsteresenärer 70 procent, varav majoriteten också är svenska.
Affärsresenärerna som bor på Quality Airport Hotel Arlanda är också i första hand från Sverige.
– Det kanske är lite otippat när hotellet är vid Arlanda, säger hotelldirektören Björn Callin.
Hans trestjärniga hotell känner också av de svåra tiderna. De delar in sina gäster i fyra grupper: rent flygrelaterade kunder (som besättning), affär, konferens och leasure. Under finanskrisen är det framför allt den förstnämnda gruppen som har minskat.
När företagen inte längre anser sig ha råd med de typiska affärsresenärshotellen får låg-
prisalternativen en chans att roffa åt sig deras gäster.
– Av de hotell som väljs bort är vi kanske bland de sista, eftersom vi är så billiga. För affärsresenärer som ska i väg vidare och behöver stiga upp tidigt är vi ett prisvärt alternativ nära ingången till terminal 4 på Arlanda, säger Henrik Malmlöf, hotellchef på Rest and fly.
Deras gäster brukar oftast välja att hyra nattrum i tio timmar. Boendet är tämligen simpelt, varken tillgång till konferensrum, bastu eller gym. Rummet, en sorts sovkabin, påminner om en tågkupé eller båthytt. Sovkabinen passar affärsresenärer som inte tycker att lyx och flärd är viktigt. Här finns inte några fönster och gästerna duschar och borstar tänderna i ett gemensamt badrum i korridoren. Om ett företag bokar in en affärsresenär kan de lägga till specialerbjudanden som frukost och att få sängen bäddad.
Inledningen av året var tung för Rest and fly, men det är en period som normalt brukar vara mörk för branschen. I början av februari började bokningarna att rulla in.
– Det är svårt att veta vad som var naturligt och vad som berodde på lågkonjunkturen.
För affärsresenärer med ett särskilt flygplansintresse passar det förmodligen utomordentligt bra att somna i en Boeing 747-200 från 1976. Vandrarhemmet Jumbo Hostel motsvarar två stjärnor, och är definitivt ett boendekoncept utöver det vanliga. Planet blev det första vandrarhemmet av sitt slag när det öppnades den 15 januari i år.
Nyhetens behag har lockat gäster, där drygt två av tre affärsresegäster har varit från utlandet.
– I och med att vi har ett unikt koncept så talar jumbojeten för sig själv, säger Gisela Olsson, platschef på Jumbo Hostel.
SHR:s statistik visar att affärsresenärerna står för 70 procent av de belagda hotellrummen på Arlanda, privatresenärer för resten. Men det är egentligen inga större skillnader mellan dessa gruppers önskemål och krav.
– Vår produkt säljer på enkelhet och effektivitet, vilket tilltalar både affärs- och charterresenärer, säger Christine Mörsell på Connect Hotel,  Meha Patel, hotellchef på Park Inn, håller med.
– Det ska vara praktiskt, smidigt och man ska hitta lätt. Det händer att privatresenärer som kommer med barn kan vilja att de ska få någon form av sysselsättning, men det är inte är något vi inte kan erbjuda.
   Lena Andersson, vd, Radisson SAS SkyCity Hotel, menar att affärsresenären främst köper ett bra boende med tidsvinst. I Radissons fall drar resenären nytta av att hotellet ligger vid terminalerna.
– Jag brukar rekommendera att man stiger upp och checkar in tidigt på flyget för att slippa köer och sedan går tillbaka och äter sin frukost. En härlig start på resan.
Hos hotellen vid Arlanda råder osäkerhet om hur tillströmningen av affärsresenärer kommer att se ut framöver. Björn Callin på Quality Airport Hotel Arlanda försöker sig på en prognos.
– Jag tror att det kommer att vara likvärdigt det närmaste halvåret.
När tiderna är tuffa och företagens plånböcker är tunna är det troligtvis ändå de billigare alternativen som vinner affärsgäster.  
– Det är en styrka för oss att vi är ett ekonomihotell, säger Christine Mörsell på Connect Hotel.
LOVISA GRANBERG

Kommentarer är stängda.