Annons:

INTERNET FÅR STRYK – TELEFONEN ÄR AFFÄRSRESENÄRENS FAVORIT

Svenska företag ligger i bottenskiktet när det gäller att få sina anställda att boka sina affärsresor online. Nio av tio väljer fortfarande att ringa till sin resesäljare. Frågan är om affärsresenärernas motstånd bryts ner nu när finanskrisen tvingar företagen att kapa i sina resebudgetar.   TEXT: KATARINA MYRBERG

• Kraftigt sänkta genomsnittspriser.
• Lägre arvoden.
• Bättre efterlevnad av resepolicyn.
• Lättare att se affärsresans klimatpåvkeran.
Känns listan igen?
Det här är mantrat som affärsresebyråer och travel management-konsulter har predikat för svenska företag i snart tio år. Det vill säga alla fördelar om företagets affärsresenärer bokar sin resa online i ett självbokningssystem som resebyrån/leverantören tillhandahåller i stället för att ringa sin resesäljare.
Men fortfarande 2009 är affärsresenärerna svårflörtade. Den rundringning som Travel News har gjort visar att bara en av tio svenska tjänsteresenärer, vars företag handlar sina resor via en resebyrå, bokar affärsresan i ett självbokningssystem.
– Svenska företag är mer tvekande inför självbokning än många andra västländer. För att uppnå större effektivitet och kostnadsbesparingar måste företagen ta hela förändringsprocessen på större allvar, säger Kaveh Atrak, Nordenchef på American Express Business Travel.
Hur stor andel av Sveriges alla affärsresenärer som bokar online direkt på leverantörernas webbplatser finns inga siffror på. Kaveh Atrak menar att hos mindre företag kan det vara ganska vanligt förekommande, men inte hos större företag.
American Express har dock sett en dramatisk ökning av onlinebokningar hos sina svenska företagskunder. På ett år har andelen ökat från 9 till 14 procent, varav den kraftigaste ökningen har skett de senaste tre månaderna.
– Sedan den globala finanskrisen ser vi stor skillnad, säger Kaveh Atrak.
Drygt 10 procent av Carlson Wagonlits kunder bokar online. Hos Ticket Affärsresor är andelen 12 procent. Något genombrott är det inte tal om än.
– Du bör komma upp i 20–25 procent innan du kan tala om genombrott. De nivåerna ser vi i vissa företag och en del når upp mot 70 procent. Men vi har också företag där användargraden ligger mellan noll och fem procent, konstaterar Kaveh Atrak.
Amadeus, som utvecklar det mest använda självbokningssystemet på svenska marknaden, Amadeus E-travel, menar att den stora potentialen ligger i att få företag som redan har ett system att verkligen börja använda det, inte att sälja system till nya kunder.
– Det finns så många företag där ute som har system, men som inte använder dem, säger marknadsdirektör Jesper Söderström på Amadeus Scandinavia.
Carlson Wagonlits kommersielle direktör Johan Wilson menar att företagen måste vara klara med vilka övergripande mål de vill nå. Det kan gälla kostnadsbesparingar, miljömål och säkerhetsperspektivet.
– Om man redan från start bara diskuterar teknikdetaljer är risken stor att man inte kommer någon vart.
Resegeometris senaste marknadsundersökning från i höstas visar att de 1 000 tillfrågade beslutsfattarna på svenska företag trodde att den starkaste bokningstrenden 2009 skulle bli att fler bokar via företagets självbokningsystem.
– Men samtidigt säger många företag vi träffar att självbokning ska vara frivilligt. Sanningen är ju då tyvärr att du aldrig får upp några volymer, säger Jan Borg på Resegeometri.
Ulla Persson, nordisk operativ direktör på Ticket Affärsresor ger sin syn på saken:
– Jag tror vi gick fel i Sverige tidigare när vi försökte göra allt tillgängligt i online, vilket gjorde systemen för komplicerade för användarna. Online passar bäst för bokning av resor där resenären enkelt och snabbt kan välja rätt alternativ, till exempel bokning av företagets egna avtalspris, men kan aldrig ersätta rådgivning från en resesäljare vid mer komplicerade resor.
– Jag tror att vi gick fel i Sverige tidigare och gjorde systemen för komplicerade. Det kan aldrig ersätta en resesäljare vid mer komplicerade resor. Men det handlar också om att prisdifferensen för en onlinebokning och en komplicerad manuell bokning, säger hon.
För några år sedan var bristerna hos självbokningsverktygen påtagliga. De innehöll inte lågkostnadsflyg och om tåg kunde bokas fick det sökas och bokas separat. I dag kan de flesta lågkostnadsflyg bokas. Hos CWT Arktis och KDS kan du till exempel få upp tåg- och flygalternativ på samma skärmbild och den funktionaliteten introducerar även Amadeus E-travel i sin nya version. Hos CWT Arktis och KDS kan resenären också enkelt se sin miljöpåverkan.
Men trots att alla större affärsresebyråer framhäver att de kan erbjuda flera system till sina kunder är det i praktiken oftast Amadeus E-travel de föreslår. Största undantaget är CWT som aktivt säljer in sitt egenutvecklade Arktis. Det bidrar till viss frustration hos företag och myndigheter.
– Det känns tråkigt att många resebyråer erbjuder Amadeus eller ingenting. Många verkar inte vilja marknadsföra något annat, säger Irene Norling, travel manager på Totalförsvarets forskningsinstitut.
Från kundhåll finns också en tveksamhet mot att investera i självbokningsverktyg som ägs av resebyrån, eftersom man riskerar en inlåsningseffekt.
– Allt fler företag vill ha en neutral bokningsplattform, men det kundkravet har resebyråerna svårt att tillgodose, säger Fredrik Clerkestam, som var med och utvecklade Arktis och nu som konsult lanserar en neutral bokningsplattform som marknadsförs tillsammans en resebyråpartner.
Men varför är då skillnaden så stor mellan affärsrese- och privataresemarknaden? Privat är nämligen svenskar mer än villiga att boka resan online. Enligt Amadeus sker hälften av alla privatresebokningar hos skandinaviska resebyråer online.
Deras slutsats är att privatresebyråerna har haft lättare att anamma de fördelar som nätet ger. Onlineresebyråernas hotellförsäljning med attraktiva priser som ger högre vinstmarginaler än flyg är ett exempel.
– Eftersom privatresebyrån inte har något avtal med sin kund som affärsresebyrån har kan de enklare hämta hem kunden genom marknadsföring på nätet, säger Jesper Söderström.
Ingen av de traditionella affärsresebyråerna har valt att positionera sig som en internetaktör.
– Det kan hänga samman med historiken där det var företagen, inte affärsresebyråer, som började driva frågan i samband med att provisionerna avskaffades och transaktionsarvoden infördes.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024