Annons:

”I Rwanda och Angola kan det ta månader att få ett rum”

Kurt Ritter, koncernchef för Rezidor, står trots tuffare tider fast vid en fortsatt snabb expansion, främst i emerging markets som Afrika och Ryssland. Första kvartalet skrevs avtal om 15 nya hotell.

Hur kan ni fortsätta expansionen trots kristider?
– Vi satsar på lönsam tillväxt utan risker och hellre på emerging markets än Paris eller London, där marknaden är överfull. I Rwanda och Angola kan det ta månader att få tag på ett rum. Vi öppnar 5–6 hotell i Afrika i år. När vi konverterar existerande fristående hotell får vi ett uppsving direkt tack vare varumärket.
Är det inte större risker i sådana länder?
– Vi gör management contracts, vilket innebär att vi inte tar risker. Det värsta som kan hända är att ägaren inte betalar avgiften och då är det bara att packa och gå.
Hur påverkas ni av det stora fallet i Ryssland, där ni satsat mycket?
– Ryssland har fallit från höga nivåer. Fortfarande ser vi dock goda intjäningspotentialer. Moskva har samma rev. par. som London, 95 euro, vilket är bra.
Lämnar ni expansionen i Europa bakom er?
– Nej, men vi bygger inte nya hotell utan tar över andra varumärken. Men ingen bygger nytt i till exempel Tyskland just nu, det går inte att finansiera. 
Hur påverkas ni av lågkonjunkturen?
– Att vi är spridda i 59 länder är en fördel jämfört med om vi hade fokuserat på ett fåtal länder som drabbats hårt, som Tyskland och England. Norden är fortfarande mindre drabbat än övriga västra Europa. Mellanöstern, till exempel Saudiarabien och Libanon, går liksom de flesta afrikanska länderna bra. Dessutom har vi en förmånlig sits utan banklån.
Ändå ska ni spara 30 miljoner euro?
– I kristider måste allt granskas under luppen. Två tredjedelar av sparprogrammet handlar om att göra fasta kostnader till rörliga. Vi bemannar för lägsta läget och tar in extra personal när så behövs. En tredjedel har att göra med att se över inköpskostnader.
Räcker det?
– Management måste dagligen ha örat mot rälsen och höra hur långt tåget har kommit. Fortsätter nedgången i samma takt så måste vi titta över sparprogrammet. Det har aldrig varit så osäkert som nu.
Hur känns det att öppnar ni Park Inn vid Stockholm Klara nästa år mitt i en lågkonjunktur?
– Med ett sådant läge är det inga problem. Jag skulle kunna sälja kontraktet i morgon. Att ligga centralt vid huvudjärnvägsstation är definitivt bättre än i till exempel Mjölby.
Slutligen, har ni fått några reaktioner på ert nya namn, Radisson Blu? 
– Det har varit förvånansvärt lugnt. Vi tittade på 300–400 namn, men jag ville ha något kort och blått. På så sätt blev kostnaden för nya skyltar minimal. Blu är neutralt, men lite annorlunda.

Kommentarer är stängda.