Annons:

Sverige tuff utmaning för SAS

Situationen ser dyster ut för flygbolaget SAS. Första kvartalets miljardförlust var väntad, men lika fullt tung.

– Bolaget är på rätt väg med sina besparingar, men miljardförlusten för kvartalet är helt oacceptabel. Marknadsvillkoren är precis så eländiga som vi har befarat och utsikterna för 2009 och 2010 är väldigt osäkra, säger koncernchef Mats Jansson.
Rationaliseringsprocessen är i full gång och i mars hade SAS genomfört 25 procent av kostnadsprogrammet på 4 miljarder kronor och reducerat personalstyrkan med 516 personer.   
Trots dystra utsikter finns ljusglimtar i rapporten. Yielden har förbättrats om än på bekostnad av kabinfaktorn och enhetskostnaden har minskats med 8,3 procent (4 procent utan bränsleeffekter).
– Att enhetskostnaden faller gör att vi kan tillåta oss att vara lite mer aggressiva på pris än förut, säger Sture Stölen, chef för Investor relations. 
Tuffast situation har SAS på den svenska marknaden, både när det gäller affärs- och privatresandet. Ändå försämrades resultatet i den svenska verksamheten inte med mer än 7 miljoner kronor tack vare kraftiga kapacitetsnedskärningar. Värre var det i den internationella verksamheten (tidigare SAS International), där resultatet försämrades från –151 miljoner under januari–mars 2008 till –424 miljoner i år.
– Den globala nedgången har påverkat volymerna och här ser det riktigt illa ut för oss. Men ännu har inte kapacitetsneddragningarna slagit igenom och vi flyger fortfarande med elva plan, som ska bli nio i höst.  
I Norge har SAS fått kämpa med tuff konkurrens från Norwegian. I april tappade SAS 25 procent på norska inrikesrutter, medan Norwegian ökade 23 procent på sin norska inrikestrafik.
– Fokus har varit förbättrat resultat och vi har dragit ner linjer med dålig ekonomi och valt bort olönsamma marknadsandelar. Det finns tre stora linjer i Norge, från Oslo till Bergen, Trondheim och Stavanger. Övriga är i princip förlustverksamhet, säger Sture Stölen.
Även i satsningen på norska leisuredestinationer, som gjordes av SAS Norge under 2007 och 2008, har SAS tvingats backa. 
– På grund av fel kostnadsstruktur blev linjerna inte lönsamma och då läggs de ner.
Förlusten i Norge minskades med 43 miljoner kronor till –149 miljoner kronor. I Danmark bidrog Sterlings konkurs till en resultatförbättring med 31 miljoner till –94 miljoner kronor.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024