Annons:

Pris och kartor viktigast när semestern bokas på nätet

Pris och kartor är den viktigaste informationen för att få svenska barnfamiljer att boka sin sommarsemester i Sverige på nätet.

Det visar forskning från ”e-handelsdoktorn” Christer Kuttianen, som var en av cirka 15 föreläsare vid Tillväxtverkets IT- och turismseminarium på måndagen.
Seminariet, där Travel News var mediapartner,  var slutsålt och speglade den senaste utvecklingen inom e-handeln för resor, bland annat med sociala medier och mobilens integrering med webben samt flera konkreta företagsexempel.
Christer Kuttainen, som doktorerat i e-handel på Luleås Universitet, visade att det är en komplicerad process att få familjer att kunna boka sin sommarsemester i Sverige via webben. Han har observerat 16 barnfamiljer med video som försökt boka resa, boende och upplevelser på Gotland. Några av slutsatserna blev att behovet av rätt utformade kartor, som visar den geografiska platsen, är väldigt viktig.
– Många sajter har kartor, men många gånger på fel ställen på sajten eller fel typ av kartor, berättade Kuttainen för publiken.
Många turistföretag drar sig för att lägga ut priser på nätet, bland annat för att man tillämpar flexibel prissättning beroende på tillgång och efterfrågan. Men att gömma priset för kunden är fel väg att gå. Hans observationer visar att familjerna vill veta priset och  prövar alla möjliga sätt att ”bakvägen” hitta det. Frustrationen om de inte hittar något är mycket stor.
Undersökningen visar också att de flesta hittade till Gotlandssajterna via Google och därifrån genom en destinationsportal, varifrån de sedan klickade sig fram och tillbaka via de lokala turistföretagens sajterna.
– Det var ogärna som kunderna bytte destinationsportal när de väl börjat en sökning, vilket visar att som destinationsportal har du bara en chans att bli vald.
S
J deltog också i seminariet, där Anette Gustafsson berättade att tågbolaget förbereder med strategi hur företaget ska arbeta med sociala medier och kunddriven affärsutveckling. Exempelvis tittar SJ på företag som Starbucks och Dell som låter kunder tycka till om företag och sedan via nätet kan följa hur det går med just deras förbättringsförslag.
STF har sin webbplats som huvudkanal för sin kommunikation och information, men har inga planer på att slopa den klassiska katalogen med de 350 vandrarhemmen.
– Vi trycker 400 000 kataloger om året och ska fortsätta med det. Katalogen ger en överblick och inspiration som webben fortfarande saknar.
Däremot stängdes STF:s resebyrå för gott i förra veckan och omvandlas till en sälj- och informationsavdelning.
Övriga föreläsare under förmiddagen var Google, CMS, Pannova, Visit Skärgården, Naturens Bästa, Visit Sweden, Microsoft och slutligen Peter Hellman och Christina Bergman, som drog huvuddragen i Tillväxtverkets rapport om IT och Turism som blir klar i augusti.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024