Annons:

5 Snabba till Stena Lines vd Gunnar Blomdahl

Hur har ni påverkats av konjunkturraset?
– Problemen för bilindustrin i västra Sverige påverkar oss på fraktsidan som har gått ner runt 15 procent. Färjeresandet har inte minskat så dramatiskt, från ett par till fem procent.
Vad hoppas ni att reklamkampanjen på 50 miljoner ska ge?
– Tillsammans med våra dotterbolag Scandlines och Sembo kan vi erbjuda billigare utlandsalternativ än chartern. Du kan få en vecka i Kroatien med färja och boende för 2 000 kronor per person.
Hur ser sommarens bokningsläge ut?
– Bokningarna kommer in senare, men vi tror att vi kan hålla uppe volymerna. Chartern och lågprisflyget har dragit ner sin kapacitet. Det gynnar oss. Men vädret betyder mycket, förutom för tyskar som åker till Sverige.
Rederierna på Östersjön stönar över den svaga kronan, gör ni det också?
– Vi finns på åtta marknader med flera olika valutor, så de tar ut varann. England blir mer attraktivt för euroländer som Holland och Irland. På Kiel–Göteborgslinjen väger fler holländare och tyskar upp att svenskarna blir färre.
Blir det vinst i år?
– 2008 blev bättre än förväntat trots krisen, 272 miljoner. I år är målet att nå ett positivt resultat.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024