Annons:

Byråkrati försenar SJ-konkurrenter

Panoramatåget kastar in handduken när det gäller veckoslutstrafik mellan Göteborg och Stockholm i sommar. Detta trots att en avreglering för veckoslutstrafik troligen genomförs den 1 juli. Anledningen är att regeringsbeslut tas först den 12 juni.

– Det blir ett moment 22. Banverket tar inte emot några ansökningar om sommartrafiken förrän regeringen gett nya direktiv, vilket dröjer till efter ett eventuellt riksdagsbeslut i juni. Vi kan inte börja anställa folk och marknadsföra oss när vi inte vet vad som gäller, säger Jochum Ressel, vd för Netrail som står bakom Panoramatåget.
Banverket bekräftar att ansökningar inte behandlas förrän lagen trätt i kraft. Då ska det dock gå fort.
– Vi ska ge besked inom fem arbetsdagar om inte frågeställningarna i ansökan är komplicerade, säger Jonas Westlund, tidtabellschef på Banverket.
Att regeringen inte klargjort detaljer som om veckoslutstrafiken bara rör lördag–söndag, eller börjar under fredagen, ställer också till problem för Panoramatåget. Dessutom kan Panoramatåget bara få resttider i år, eftersom tidtabellerna redan är satta.
1 oktober släpps den internationella spårtrafiken fri, men i praktiken kommer SJ inte att möta rejäl konkurrens förrän 2011, eftersom ansökningar om tilldelning av spår för 2010 gick ut redan i april i år.
Veolia förbereder sig dock för att ge sig in i kampen redan i höst.
– Vi är intresserade av både veckoslutstrafik och även av internationell trafik till exempel från Köpenhamn–Stockholm i höst. Vi konkurrerar med ett enklare prissystem än SJ och med fasta låga priser oavsett när man bokar, säger Gunnar Wulff, ansvarig för tågdivisionen på Veolia.
Fortfarande råder dock osäkerhet om riksdagen kommer att godta regeringens proposition.
– Det är bara att gratulera SJ:s lobbyister. Det är fullständig cirkus på departementet med två läger, ett gäng med Maud Olofsson som bromsar avreglering, och så Åsa Thorstensson som ska driva igenom avreglering. Ulf Adelsohn, som också är ordförande för SJ, talar med kluven tunga och motarbetar avregleringen, säger Toni Schönfelder, en av initiativtagarna till Panoramatåget.

Kommentarer är stängda.