Annons:

DOKUSÅPA EFFEKTIV MARKNADSFÖRING FÖR VIKING

Tv-serien Färjan har blivit ett framgångsrikt vapen för Viking Line. I höst visas tredje säsongen och trots att de första avsnitten i höstas visat upp fylla och mindre attraktiva delar av kryssandet är serien en image- och försäljningssuccé för rederiet.

I april fick Viking Lines informationschef Helena Kneck bestiga Konserthusets scen för att ta emot ett Guldägg tillsammans med produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn, pr-byrån Agency och Kanal 5.
Yrkessåpan Färjan – eller work place reality som det heter i tv-världen – fick det nyinstiftade Titanpriset som premierar nytänkande inom kommunikation.
– Priset var upplyftande för alla inblandade. Färjan har varit värt allt slit, vi har fått överväldigande publicitet, över 400 jobbansökningar till Cinderella första månaden och efter varje program ökade internetbokningarna, säger Helena Kneck.
Yrkessåpor med reseanknytning har poppat upp som svampar ur jorden det senaste året: Semestersvenskar (Fritidsresor, TV4), Charterhjältar (Ving, Kanal 5), Stockholm-Arlanda (Arlanda flygplats, TV3). Men även om Semestersvenskar har fått höga tittarsiffror är det Färjan som har satt spår i folksjälen. Alla vet vem bartendern Håkan, fartygsvärd Anita och sjökaptenen Jan-Tore är. Enligt Kanal 5:s exekutiva producent Carina Carlsson är det just karaktärerna på Viking Cinderella som är förklaringen bakom tv-succén.
– Det är varma underbara människor som vi får följa på deras jobb. Alla har ju åkt Ålandsfärja någon gång och kan identifiera sig samtidigt som man är nyfiken på vad som händer bakom kulisserna. Fascination är ett nyckelord.
Att delta i en arbetplatsdokusåpa innebär samtidigt att släppa en del av kontrollen över vilken bild som ges av företaget. Tallink Silja, som också blivit erbjuden att delta i en liknande serie valde att tacka nej för att det skulle bli för tidskrävande och risken för negativ publicitet. Men Viking Line tog risken
När Stockholm-Köpenhamn, som ligger bakom ”Kustbevakarna” och ”I en annan del av Köping” kontaktade dem i oktober 2007. Då hade rederiet redan fört interna diskussioner om hur man ska locka fler människor att vilja jobba på kryssningsfartyg.
Publicitet genom en dokusåpa framstod ett spännande alternativ.
– Produktionsbolaget fick följa med på ett par kryssningar och spelade in ett 5-7 minuter pilotavsnitt som visades upp för personalen i auditoriet på Cinderella. Det slutade med applåder, säger Helena Kneck.
Färjan är ett av Kanal 5:s topp 5-program med 550 000 – 700 000 tittare per gång. Tv-tittarna har dock inte bara fått se charmige Håkan flörta med brudar i baren och glada kryssningsgäster. I ett avsnitt i höstas följde tv-teamet säkerhetsvakterna ombord som fick ta hand om stökiga och kraftigt berusade gäster. I kölvattnet kom svarta rubriker i Expressen där en polis hävdade att fyllan leder till många våldtäkter ombord på Viking Lines båtar. Viking Line förnekade uppgifterna och drog in alla annonser i Expressen under en period.
– Det var lite uppförsbacke då, men sett över hela säsongen visade serien upp en helt annan bild. Vi genomförde marknadsundersökningar som visade att 94 procent av de tillfrågade fått en ganska eller mycket positiv bild av Viking Line, säger Helena Kneck.
Hur mycket kan ni påverka innehållet?
– Vi har stoppat vissa scener av säkerhetsmässiga skäl, exempelvis utrymmen som inte vi kan visa.
Premiärsäsongen i höstas spelades in under tolv veckor av två filmteam. Inför andra säsongen i vår har tempot speedats upp. Filmteamen har i princip bott ombord på Cinderella från januari till maj och de första avsnitten sänds innan de sista är inspelade. Carina Carlsson på Kanal 5 menar att det automatiskt ställs högre krav på produktionsbolaget andra omgången.
– Serien måste utvecklas med nya infallsvinklar och nya karaktärer, till exempel som kocken Glenn och hans kollega Alfonso, nattstäderskan, kvinnan som bakar på båten klockan 4 varje morgon …
Två höjdpunkter under våren är när popsångerskan Kim Wilde uppträder ombord och träffar kapten Jan-Tore. Ett bröllop med vigsel på kommandobryggan är kroken i sista avsnittet. Bra tv, som dock kräver merarbete för Vikinganställda bakom kulisserna som tv-publiken inte ser: som kontakter med Kim Wildes manager, extra tillstånd, hitta en präst som kan och vill vara med på en hel kryssning.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024