Annons:

Novair testar kurvade inflygningar

En ny typ av gröna inflygningar med kurvad bana håller på att vinna mark. I sommar genomförs de första skandinaviska testerna med den nya RNP-tekniken.

En teknik som ska spara både bränsleåtgång, CO2-utsläpp och buller.
Den nya inflygningsmetoden att testas inom det så kallade MINT-projektet, då tio inflygningar till Arlanda med Novairs flygplan ska utvärderas. Christer Forsberg på analysföretaget Avtech är projektledare för MINT.
– Med RNP behöver man inte använda markbaserad utrustning och kan därför svänga ner i en kurva, rakare mot landningsbanan. Det är enkelt att kombinera med en grön inflygning, vilket gör att motorerna kan hållas på tomgång hela vägen ner. Inflygningen optimeras med upplänkningen av vindinformation från marksystemen.
EU-initiativet SESAR har satt upp ambitiösa mål för framtidens flygindustri. Fram till år 2020 ska kapaciteten tredubblas, säkerheten tiofaldigas och miljöpåverkan reduceras, medan kostnaderna ska halveras. RNP-tekniken är ett stort steg i den riktningen. Men det kräver också att flygplanen har rätt teknik installerad. Novairs Airbus A321 faller under den kategorin.
– Om tio år kommer alla flyga på det här sättet, säger Henrik Ekstrand, pilot och ansvarig för MINT-projektet på flygbolaget Novair. I framtidens luftrum kommer det bli mycket mer användbart med satellitnavigering. Det känns väldigt kul för oss att få vara med redan på det här stadiet.
Enligt beräkningar från Avtech kan en enda inflygning med metoden spara knappt 300 kilo flygbränsle och nästan 900 kilo CO2-utsläpp. Dessutom kan inflygningsrutten läggas över områden som inte är bebodda, vilket kraftigt kan reducera bullerproblematiken.
Patrick Manzi är flygingenjör på utvecklingsenheten hos LFV, som har genomfört tester med RNP ända sedan 2005, i försök att minska buller kring Upplands Väsby. Men man har saknat internationellt stöd, och de ”vanliga” gröna inflygningarna tillsammans med SAS fick bli en början. Den här gången är skillnaden bland annat att flygplanen inte behöver gå långt utanför flygplatsen för att hamna rätt i inflygningen. Dessutom sker det mesta per automatik. 
– Utvecklingen går sakta med säkert framåt, säger Patrick Manzi. Efter sommarens tester med MINT ska vi även låta SAS och Norwegian testa kurvade inflygningar på bana 3 när trafik och väder tillåter. 
Christian von Essen
Single European Sky ATM Research (SESAR) grundades 2007, och ska verka för att modernisera europeisk luftfart med hjälp av samordnad forskning och utveckling.
Läs mer på www.sesarju.eu

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024