– Det ska vara personer som verkligen förstår resebyråernas affär och har den kompetensbredd som behövs för att förstå deras behov och hjälpa dem att utvecklas. Vi håller på att rekrytera dessa personer internt och eventuellt även externt, säger koncernchef Janchrister Egnefors.
Förändringarna innebar att totalt ett tiotal tjänster försvinner i Skandinavien. Det kan tyckas vara lite med tanke på den dramatiska nedgången i flygbokningar sedan finanskris och lågkonjunktur slog till. I Skandinavien ser Amadeus, som är det största GDS-bolaget med över 80 procents marknadsandel, en nedgång på 18–20 procent under perioden november 2008–maj 2009, jämfört med året innan.
– Men vi kan inte spara oss genom de tuffa tiderna. Vi måste vara närvarande på marknaden, nära våra kunder. Dessutom har vi gjort kostnadsbesparingar successivt de senaste åren och har halverat vår kostnadsbas under de senaste sex åren, säger Egnefors.
Neddragningarna i Danmark och Norge innebär att organisationerna där i praktiken blir helt fokuserade på de lokala kunderna. Att det funnits utvecklingspersonal och skandinaviska befattningar placerade lokalt, är enligt Egnefors en kvarleva från tiden då Smart/Amadeus hade ett självständigt bolag i varje land.
Någon vändning uppåt för flygtrafiken syns ännu inte i Amadeus siffror. Janchrister Egnefors menar dock att en lika stor utmaning är att öka andelen bokningar som går via resebyråledet. Amadeus bedömning är att resebyråernas andel av bokat flyg i Skandinavien har minskat från 65–70 procent till 40–50 procent de senaste åren. Orsaken är främst framgångar för direktbokning på flygbolagens egna webbplatser. Ska resebyråerna och GDS:erna vinna tillbaka mark är det onlinesatsningar som gäller, menar Janchrister Egnefors.
– Onlineresebyråerna har tagit position, men det är absolut nödvändigt att även andra resebyråer går den vägen.
Förändringarna innebar att totalt ett tiotal tjänster försvinner i Skandinavien. Det kan tyckas vara lite med tanke på den dramatiska nedgången i flygbokningar sedan finanskris och lågkonjunktur slog till. I Skandinavien ser Amadeus, som är det största GDS-bolaget med över 80 procents marknadsandel, en nedgång på 18–20 procent under perioden november 2008–maj 2009, jämfört med året innan.
– Men vi kan inte spara oss genom de tuffa tiderna. Vi måste vara närvarande på marknaden, nära våra kunder. Dessutom har vi gjort kostnadsbesparingar successivt de senaste åren och har halverat vår kostnadsbas under de senaste sex åren, säger Egnefors.
Neddragningarna i Danmark och Norge innebär att organisationerna där i praktiken blir helt fokuserade på de lokala kunderna. Att det funnits utvecklingspersonal och skandinaviska befattningar placerade lokalt, är enligt Egnefors en kvarleva från tiden då Smart/Amadeus hade ett självständigt bolag i varje land.
Någon vändning uppåt för flygtrafiken syns ännu inte i Amadeus siffror. Janchrister Egnefors menar dock att en lika stor utmaning är att öka andelen bokningar som går via resebyråledet. Amadeus bedömning är att resebyråernas andel av bokat flyg i Skandinavien har minskat från 65–70 procent till 40–50 procent de senaste åren. Orsaken är främst framgångar för direktbokning på flygbolagens egna webbplatser. Ska resebyråerna och GDS:erna vinna tillbaka mark är det onlinesatsningar som gäller, menar Janchrister Egnefors.
– Onlineresebyråerna har tagit position, men det är absolut nödvändigt att även andra resebyråer går den vägen.