Annons:

Besvikelse över HRG:s nedläggningar

HRG:s beslut att lägga ner åtta av tolv svenska kontor upprör de anställda och sätter myror i huvudet hos konkurrenterna. 

– Besvikelsen är stor, inte minst bland alla de som arbetat många år på HRG. Det är en chock att koncernen väljer att lägga ner lönsamma kontor med stor kompetens, som det i Borlänge, säger Matthias Henriksson-Grahn, ombudsman på Unionen i Borlänge.
Borlängekontoret är HRG:s näst största kontor efter Stockholm och står för 14 procent av omsättningen. Av de 39 anställda, varav två tredjedelar arbetat längre än sex år, har de sex  som nappat på en förfrågan om omplacering fått erbjudande om jobb i Stockholm.
– Det fanns tyvärr inte något större förhandlingsutrymme när det gäller kontorets framtid, eftersom den svenska ledningen hänvisade till beslut från England. Däremot var företaget tillmötesgående när det gäller att hitta bra omställningsvillkor för personalen, säger Matthias Henriksson-Grahn. 
Generellt menar facket att det är negativt att stänga lönsamma kontor med stor kompetens och lojala medarbetare. I Borlänges fall tycker Matthias Henriksson- Grahn dessutom att stängningen går stick i stäv med nya strategin att satsa på business management i stora företag.
– Kontoret i Borlänge är specialiserat på just detta och 95 procent av kunderna är stora företag som ABB, Vägverket och Banverket. Varför kan de inte fortsätta handla här där det är lägre kontors- och personalkostnader?
Även många konkurrenter höjer på ögonbrynen när det gäller HRG:s nya strategier.
En som reagerat är Peter Zacke, vd för resebyråorganisationen Swetravel.
– HRG säger att det inte är så viktigt att vara nära kunden lokalt. Varför måste då storföretagen handla i Stockholm i stället för på mindre orter som har lägre kostnader?
Även Anders Olsson, resebyråchef på Carlson Wagonlit Travel i Falun, är förvånad. Han säger att HRG väljer rakt motsatt strategi mot CWT som dragit ner i Stockholm till förmån för övriga landet med bättre kostnadsläge. 
– Det är stor risk att de tappar mindre kunder som vill handla lokalt. Det är märkligt med tanke på att dessa ofta i sig är lönsamma.
 
KARIN STARMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024