Annons:

Dansk och finsk invasion i sommar

Turisterna har strömmat till Sverige i sommar. Inte minst från Danmark och Finland som ökade 40 procent bara i juni och Norge som ökade 10 procent. Men uppsvinget lär knappast uppväga den tuffa starten på 2009, i alla fall inte för hotellen. 

– Det är privatresenärerna som ökar på sommaren och de betalar bra mycket lägre priser än affärs- och konferensgästerna. Därför räddar en bra sommar inte året, men hjälper till att göra det mindre dåligt, säger Björn Arnek, avdelningschef för branschekonomavdelningen på Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare. 
Hotellnäringen i Stockholm kan dock glädja sig åt ett mycket starkt juli, med högre efterfrågan och beläggning än i fjol. Dock är prisnivåerna lägre, vilket gör att det intäktsmässigt ser ungefär likadant ut som 2008.
– Även övriga Sverige har fått fler gäster än i fjol. Det beror dels på att grannländerna tycker att Sverige är billigt och att priserna på hotellrum sjunkit, säger Arnek.
Även campingplatserna har gynnats av det nyvaknade skandinaviska intresset. Exempelvis har södra Sverige fått en stor ökning danska gäster.
– Det beror både på att de får mycket för pengarna och på lyckosamma kampanjer från Visit Sweden tillsammans med Skåne och Västsverige, säger Lars Isaksson, vd på Sveriges Camping- och stugföretagares riksorganisation.
Vädret påverkar landets campingplatser. Värmland, Dalarna och västkusten hade en betydligt blötare sommar än till exempel Stockholmsregionen.
– Även i de regniga regionerna verkar det ha varit okej. Det har generellt varit ett starkt tryck på campingarna i sommar.
För turistnäringen generellt är dock varierande väder positivt.
– Då ägnar sig svenskarna mer åt aktiviteter än åt att sola, vilket inte ger några intäkter, säger Peter Terpstra, turismanalytiker på Tillväxtverket. 
Trots att ingen officiell statistik finns klar vid Travel News pressläggning är det tydligt att fler turistat i Sverige än i fjol.  
– Siffrorna från i juni var så höga att vi tillsammans med ut-
talanden från olika aktörer, allt från Gröna Lund och Kolmården till Gekås, ser goda förutsättningar för att sommaren 2009 överträffar fjolåret volymmässigt.
Regn gav rekordsommar för chartern
Det blev en bra och vinstrik sommar för chartern mitt i lågkonjunkturen. När det kom till kritan valde svenskarna inte ens i kristider bort solsemestern utomlands.
– I Sverige har vi haft vår bästa juli någonsin, säger Fritidsresegruppens vd Christian Clemens, och även Thomas Cook/Vings Nordenchef Sam Weihagen talar om den bästa sommaren för Sverige på många år.
Rekordvinster för sommarlovsperioden kan räknas hem tack vare vädret och återhållsamhet av kapacitet som gjorde att snittpriserna för sista minuten var höga i juni och juli.
Ving låg kvar på förra årets volymer medan Fritidsresor skar ner kapaciteten med i snitt 12 procent. När efterfrågan ökade rejält ökade Fritidsresor på sina avgångar till bland annat Bulgarien och Mallorca. Siffror från senaste kvartalsrapporterna visar också att Fritidsresegruppen lyckats öka sina snittpriser mer än Thomas Cook/Ving, 7 respektive 3 procent under våren och försommaren.
 
KOMMER VÄNDNINGEN I HÖST?
SAM WEIHAGEN, Nordenchef Thomas Cook
– Nej, och vi är avvaktande inför vintern. Bokningsmönstret är nu detsamma som i början på decenniet, folk bokar sent. I Norden har vi dragit ner 7 procent inför vintersäsongen. Jag tror att Sverige och Norge blir rätt okej, men är mer orolig för Finland och Danmark. Vi kör med säkra kort och försöker försvara våra marknadsandelar.
MATS JANSSON, koncernchef SAS
– Nej, det ser oerhört tufft ut. Det är först nu som vi tydligt ser en konsumtionskris. Det kommer att bli allt fler arbetslösa och det kommer att slå mot all konsumtion. Både 2009 och 2010 kommer bli tuffa år som det mest handlar om att överleva för oss. Lyckas vi med våra sparpaket är förhoppningen att vi kommer stå med rätt kostnadsbas år 2011 när det förhoppningsvis vänder.
FRANK FISKERS, koncernchef Scandic
– Nej definitivt inte, men det blir nog inte heller avsevärt värre. Mediebilden är nu ganska blandad vad gäller negativa och positiva indikationer – en positiv förändring jämfört med ett halvår sen. Dock kan vi åka längs botten av ”badkarskurvan” ett tag. Volymerna har stabiliserats något, så den stora frågan är vad som händer med priserna, vilket har en extrem effekt på hotellens lönsamhet.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.