Annons:

GDS:ER FRIAR TILL ONLINERESBYRÅER

GDS:erna går igenom ett stålbad. Under första halvan av året har flygbokningarna i Skandinavien rasat runt 15 procent. Men internetresebyråerna har klarat sig bättre och uppvaktas intensivt. – Det är på nätet tillväxten finns, säger Janchrister Egnefors, vd för Amadeus Scandinavia.

När folk låter resväskan stå kvar i garderoben slår tomma flygsäten inte bara mot flygbolagens och resebyråernas resultat. En enda utebliven tur- och returresa innebär 60–80 kronor i förlorade intäkter hos de globala distributionssystemen Amadeus, Travelport och Sabre.
Enligt Amadeus rasade totalmarknaden för flygbokningar i Skandinavien med 18–20 procent i vintras och under delar av våren jämfört med året innan. I juni bromsades äntligen fallet upp, och nedgången blev knappt 4 procent. Osäkerheten om huruvida botten verkligen är nådd är ändå stor.
– Även om ljuset börjar tändas igen så är frågan om det lyser med samma 100-wattslampa som under 2007 och 2008 eller om vi fumlar omkring i mörkret med en 25-wattare. Raset vi upplevt nu är lika stort som efter 2001 och det tog oss sju år att nå tillbaka till samma volymer, säger Janchrister Egnefors.
Amadeus är ohotat störst i Skandinavien med en marknadsandel över 80 procent. Alla större affärsresebyråer liksom Resia och Ticket är deras kunder. Travelport och Sabre delar på den övriga kakan. Exakta siffror om marknadsandelar är omöjliga att få fram eftersom inget av bolagen lämnar ut sådan marknadsinformation och alla hävdar att de tar marknadsandelar. Amadeus fasta grepp om affärsresespelarna gör dock att de tagit att de har fått ta den största smällen efter finanskrisen. Sabre och Travelport menar att de inte drabbats lika hårt, eftersom deras kunder är mest leisure- och onlinebyråer.
Just onlineresebyråerna kastar dock samtliga GDS:er trånande blickar efter. Dessa har lyckats hålla volymerna uppe vilket gör dem ännu mer attraktiva som kunder. 20–25 procent av Amadeus skandinaviska flygbokningar går i dag via nätet.
Trenden bekräftas av Travelport.
– Vi har inrättat ett skandinaviskt team som stöttar internetresebyråerna och hjälper dem att bli mer effektiva och konkurrenskraftiga och vi har lyckats öka volymerna hos flera av våra kunder och även vinna nya, säger Nordenchef Mathias Andersson.
Även Sabre och Amadeus framhåller satsningar på stöd för onlineresebyråerna. Sabre erbjuder sina skandinaviska onlinekunder hjälp från ett globalt supportcenter i Montevideo.
– Onlinespelare har en mycket komplex business och behöver expertishjälp dygnet runt, det ger vi dem bäst på detta sätt, säger Anne Rosener, Nordeuropaansvarig på Sabre.
Men onlinebyråerna är inte monogama. De använder flera GDS:er – vissa mer, andra mind-re. Etraveli har avtal med Amadeus och Sabre, Travelpartner och Flygpoolen med samtliga tre GDS-bolag.
PROFETIORNA OM GDS:ERNAS snara död hörs  inte lika ofta längre. Det krävs miljardinvesteringar för att klara den tekniska utvecklingen (Amadeus lägger exempelvis 300 miljoner euro per år). Samtidigt tvingar flygbolagen fram sänkta GDS-avgifter genom hot att inte ge tillgång till alla biljettpriser, och pressar intäkter och lönsamhet. Resultatet har blivit en konsolidering. Travelport äger numera både Worldspan och Galileo.
I Skandinavien syns Travelport tillsammans med Amadeus mest på marknaden. Det har varit tyst runt Sabre som varken har en Skandinavienchef på plats eller lokal kundsupport längre.
Branschbedömare menar att när Sabres största marknad USA sviktar räcker inte resurserna till för Skandinavien. Nordeuropaansvarig Anne Rosener menar dock att det händer saker i det tysta.
– Vi har ändrat strategin och arbetar segmentsindelat, olika typer av kunder har olika behov. Inom online växer vi faktiskt i Skandinavien genom att vi blivit bättre på att hjälpa våra kunder att öka sin conversion rate, att fler sökningar blir bokningar.
EN AV DE STÖRSTA UTMANINGARNA för GDS:erna är att vända den negativa trenden där andelen resebyråbokade resor minskar på bekostnad av flygbolagens egen nätförsäljning. Enligt Amadeus, som beräknar att den skandinaviska flygmarknaden utgörs av cirka 75 miljoner resor per år, har andelen resebyråbokat flyg minskat från historiskt 65–70 procent till i dagsläget runt 45–50 procent. Det betyder i sin tur minskade intäkter till GDS bolagen. Det är offlineresebyråer som tappar mark och har svårt att få fart på sin onlineförsäljning, inte minst affärsresebyråerna.
– Det är absolut nödvändigt att de traditionella resebyråerna tar position på nätet, för det är där tillväxten finns. De kunder som i dag bokar utanför resebyråkanalen gör det online hos flygbolagen. För att få dem tillbaka kan man inte erbjuda en offlineservice, säger Janchrister Egnefors.
Det är ingen enkel match vare sig för affärs- eller privatresebyråer.
Det är inte bara att kasta sig ut på nätet. En duktig destinationsresebyrå offline måste till exempel hitta vägar för hur  just de ska konkurrera på nätet, förmedla sin expertkompetens och hitta paketeringsvarianter.
– Det är en utmaning för dem – och för oss, säger Mathias Andersson på Travelport.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024