Annons:

NU VÄNTAR ÖDESTIMMEN FÖR FLYGBRANSCHEN

Det svenska flyget letar desperat efter tecken på ljusning i konjunkturen. Hösten ser mörk ut och det råder nervös väntan hos flygbolagen nu i september när affärsresandet brukar ta fart efter semestrarna. Kanske kan det ändå komma en liten, liten vändning …

Det är med viss ömsinthet som man måste betrakta den svenska flygbranschen. Efter en gastkramande vinter och vår i spåren av den globala finanskrisen letar alla efter tecknen på vägen ur mardrömmen.
LFV konstaterar exempelvis att passagerarraset i den svenska flygtrafiken har planat ut. I juni och juli låg nedgången på cirka 10 procent jämfört med upp mot 20 procent i början på året. SAS nämner att den viktiga affärsreselinjen Stockholm–London, som brukar vara en pålitlig konjunkturmätare, har börjat stabilisera sig.
Men lyckotecknen är få. Inget av de flygbolag som TN har intervjuat ser någon ordentlig efterfrågeökning.
– Hösten och vintern blir tuff. En värdemätare kommer i november när flygbolagen lägger sina tidtabeller för våren. Då får vi en bild av vad de tror om 2010, säger Henrik Littorin, flyganalytiker på LFV.
Inrikestrafiken har tagit mest stryk. Hittills i år har nästan var femte inrikesresenär försvunnit. Efterfrågan har sjunkit dramatiskt. Största spelaren SAS har kapat avgångar och deras svenska inrikestrafik har minskat runt 20 procent (beräknat i betalda passagerarkilometer, RPK) jämfört med förra året. Det är tvärstopp på affärsresandet.
– Företagen har ändrat sina resemönster dramatiskt och skruvat åt sina resepolicyer. Situationen är lika tuff i Norge och Danmark, men eftersom Sverige var först inne i lågkonjunkturen i Norden ser vi ändå tendenser att vi närmar oss botten. Vi ser också lite ljusare rubriker i affärspressen, säger Peter Viinapuu, chef för SAS i Sverige.
Skyways lade ner flera linjer förra året. Det gjorde även SAS, Växjö och Örnsköldsvik, förra sommaren/hösten. SAS ska inte lägga ner fler inrikeslinjer i höst trots att överlevnadskampen intensifieras i koncernen med nya sparkrav i miljardklassen. Det är i stället kostnaderna för den flygande personalen som ska ner 10–20 procent i tuffa fackförhandlingar.
– Jag tror inte att SAS kan skära så mycket mer i kapacitet, för de behöver intäkterna, säger Henrik Littorin.
Norwegian lade ner sin Östersundslinje förra sommaren. Nu ska Sverigeflyg konkurrera med SAS genom det nya bolaget Östersundsflyg. Ett undantag där annars flygets strategi är den försiktige generalens.
Norwegian pysslar om sina tre inrikeslinjer i norra Sverige. Malmö Aviation håller fast vid sin trio Bromma–Stockholm, Göteborg och Umeå. Att ge sig in på Luleå i kamp mot SAS och Norwegian är i dagsläget uteslutet.
– Vi hoppas på en helårsvinst även i år även om det inte blir i paritet med 2008:s vinst på 100 miljoner kronor. Att gå in på Luleå skulle  kunna sudda bort chansen till ett positivt resultat, säger Malmö Aviations vd Bengt Roswall.
Malmö Aviations och Sverigeflygs hemmabas Bromma är den enda LFV-flygplatsen som visar ökande passagerarsiffror under årets sju första månader, 4 procent.
Roswall menar att de har lyckats hålla passagerarsiffrorna uppe hittills i år, men att prispressen gett lägre snittintäkter. Sverigeflyg har ökat antalet passagerare med 5 procent.
– Vi tar marknadsandelar på alla våra linjer, i snitt 8 procentenheter. Kullaflyg går allra bäst, medan det har varit svårast på Växjölinjen (Fly Smaland), säger vd Michael Juniwik.
Satsningen på Östersund vågar bolaget sig på tack vare – inte trots – lågkonjunkturen.
– Våra bolag byggs bäst i lågkonjunktur, både Kullaflyg och Gotlandsflyg startades i förra. Då kommer vårt koncept med låga priser och låg miljöpåverkan till sin rätt. I slutet på högkonjunkturen var vi faktiskt pressade när kunder började ställa nya kostnadshöjande krav som vi hade svårt att hinna med att utveckla, säger Juniwik.
Utrikesflyget har klarat sig lite bättre än inrikes. LFV:s sjumånaderssiffror visar på en 12-procentig nedgång för utrikes jämfört med 16 procent för inrikes. Här finns en Sterlingeffekt inkluderad. Norwegian plockade upp fem av deras linjer från Stockholm. Så skedde inte i Göteborg.
– Flera flygbolag slogs om linjerna från Köpenhamn, medan vi blev över. Vi arbetar mycket aktivt för att locka nya bolag till oss som ska stärka vårt utrikesnät, säger Lena Stävmo, affärsutvecklare på Göteborg Landvetter. (se artikel nästa sida).
En markant skillnad mot 2001-2003 är just att lågkostnadsflyget har kommit in i en mognadsfas och inte expanderar lika kraftigt. Då spottade till exempel Ryanair ur sig nya linjer från Skavsta. I år har flygplatsen faktiskt minskat sin passagerartrafik, om än med måttliga 0,9 procent.
Norwegian Sveriges vd Krister Aarnio bekräftar att inga nya storsatsningar i Sverige är planerade i höst och vinter. Han håller dock öppet för nya Europalinjer nästa sommar.
Norwegian har uppmärksammats för sin positiva vinstutveckling under första halvåret, som kontrast till SAS miljardförluster. Norwegian Sverige gjorde dock en förlust på 248 miljoner förra året.
– Men sedan första kvartalet i år visar vi svarta siffror. Oljepriset har sjunkit och vi har effektiviserat verksamheten. Vi har nya flygplan som drar mindre bränsle och vår personal flyger fler timmar, säger Aarnio.
I norsk press har SAS kommunikationsdirektör Claus Sonberg hävdat att Norwegian bara har tre lönsamma linjer i hela sitt nätverk, tre norska inrikeslinjer, hur kommenterar du det?
– Jag vet inte var han har fått det ifrån, vi har många fler lönsamma linjer än så även om inte alla är det.
Men vad händer då om efterfrågan trots allt kommer i gång i höst och affärsresandet sakta tar fart? Ja, enligt Henrik Littorin kommer det inte att leda till en uppsjö av ny kapacitet.
– Flygbolagen kommer att hålla igen och vill hellre ha bättre betalt för sina resor än att öka kapaciteten och få slumpa bort biljetter.
Höstens utveckling av resandet styrs också av psykologiska faktorer.
– De allra flesta har jobb och har fått mer pengar i plånboken. Om varslen som lades på arbetsmarknaden i våras inte slår igenom kommer det att få en stark positiv effekt på resandet. Om varslen verkställs blir effekten den motsatta.
TEXT: KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024