Annons:

Onlinebokarna går helst direkt till flygbolagen

Onlineresebyråerna behärskar en knapp tredjedel av den europeiska onlineresemarknaden, medan det fortfarande är leverantörernas egna bokningssajter som får majoriteten av bokningarna, 69 procent.

Det visar en färsk rapport som PhoCus Wright genomfört på uppdrag av GDS-bolaget Sabre.
Förra året beräknades europeiska OTA:s (online travel agencies) ha en bruttobokningsomsättning på 21 miljarder euro. Deras främsta onlinekonkurrenter är lågprisbolagen som driver utvecklingen, medan hotellens egna onlinebokningar är mindre framgångsrika.
 
Däremot är det betydligt mer sällan som resenären börjar sitt letande efter semesterresor på flygbolagens eller hotellens sajter. Sökprocessen börjar i stället oftast hos en sökmotor som Google eller Yahoo, 22 procent, eller hos ett charterbolag, 20 procent. 19 procent av resenärerna går direkt in till flygbolagens sajter, medan 15 procent väljer en onlineresebyrå som första ingång. Detta shoppingbeteende står i skarp kontrast mot USA, där OTA´s med stor marginal är den största distributionskanalen för onlineresor.
 
Läs hela artikeln i Travel News nya septembernummer. För att börja prenumerera på Travel News, klicka här.  

Kommentarer är stängda.

Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024