Annons:

Hotellen fasar för deppig höst

Hotellnäringen gick från all time high till djupaste depression i fjol.Den tuffa resan har fortsatt i år. – Vi börjar se tecken på en stabilisering, men jag tror inte på någon vändning i år, säger Frank Fiskers, koncernchef för Scandic Hotel.

2008 var upp som en sol, ner som en pannkaka för den svenska hotellnäringen. Ändå lyckades hotellföretagen prestera hyggliga siffror för helåret, mycket tack vare den starka våren. Omsättningen för de 42 största hotellföretagen ökade med 9 procent i fjol, samtidigt som vinstmarginalen minskade från 9,4 procent till 8,9 procent. Det visar statistik från SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare.
– Fjolåret var hyfsat och bara marginellt sämre lönsamhetsmässigt än 2007, som var ett rekordår efter flera år av uppgång, säger Björn Arnek, avdelningschef för branschekonomiavdelningen.
Statistiken förstärker bilden av ett hyggligt år: Hela 86 procent av hotellen på listan ökade sin omsättning. Drygt en fjärdedel hade vinstmarginaler på över 10 procent. Bara två hotellföretag gjorde förlust.
Liksom tidigare år var det främst mindre hotell som lyckades bäst med lönsamheten. Hotell Tylösand och Econtive Hotell & Restaurang hade båda en vinstmarginal på 25 procent och Hotell Lappland 23 procent.
De goda tiderna första halvåret 2008 blåstes snabbt bort under hösten, då finanskrisen slog till med full kraft. Under 2009 har de tuffa tiderna fortsatt, inte minst för affärs- och konferenssegmentet. Både beläggning och priser har pressats och varken storstad eller landsort skonats. 
– Det här är den värsta nedgången någonsin för nordiska och europeiska hotellmarknaden. Det har aldrig gått snabbare och aldrig så långt ner, säger Frank Fiskers.
Han menar att det har varit tuffast i de västra regionerna, där fordonsindustrin har sitt starkaste fäste, men att även Stockholm med rekordår i fjol har drabbats tack vare en stor bank- och finanssektor.
Att Malmö har haft bäst efterfrågan har samband med att antalet danska gäster ökat dramatiskt, tack vare den svaga svenska kronan. 
 – Malmö har gått bra hela året och priserna har höjts. Under juni och juli ökade intäkterna med hela 12 procent. Att många nya hotell öppnats har dock medfört att beläggningen inte har ökat så mycket, säger Björn Arnek.
Den ökande turismen från grannländerna gjorde sommaren till ett välkommet andrum i hotellkrisen. Ändå räcker knappast de goda sommarmånaderna till för att uppväga den tuffa starten på 2009.
– Privatresenärerna, som ökat i sommar, betalar bra mycket lägre priser än affärs- och konferensgästerna. En bra sommar räddar därför inte året, men hjälper till att göra det mindre dåligt, säger Björn Arnek.
När hösten kommer är det återigen främst affärs- och konferensgäster som ska stå för efterfrågan.
– Det lär bli fortsatt tufft. Även om efterfrågan ökar, vilket inte heller är troligt, skulle det inte kunna kompensera för alla nya hotell som öppnar i stora städer. 
Kraftig expansion är dock inget som skrämmer Choice Hotels, som med Petter Stordalen i spetsen har vuxit kraftigt de senaste åren. De två senaste åren har hotellkedjan ökat sin omsättning med 23 procent respektive 27 procent. I fjol öppnade nybyggda Clarion Sign vid Norra Bantorget i Stockholm. I år har hotellkedjan förvärvat Nordic Hotels och Copperhill i Åre. Trots den kraftiga expansionen lyckades Choice bibehålla en vinstmarginal kring 10 procent i fjol.
– Vi har en bra och stabil lönsamhet i Sverige. Dessutom har vi en stark ställning i Stockholm, som gått bra senaste åren. Även i år har huvudstaden klarat sig bättre än till exempel Västkusten, som har haft det tuffast, säger Torgeir Silseth, koncernchef för Choice.
Även om Choice har sett en stabil utveckling i Sverige har det varit desto tuffare i Danmark.
– Sorgebarnet heter fortfarande Danmark, där vi gjorde förlust på 40 miljoner i fjol. Vi tål det. Hotellkedjor som liksom vi inte har hög belåning klarar krisen.
 Även om Choice växer starkt i Sverige står Scandic, som i fjol växte med 7 procent, fortfarande stadigt på tronen som största hotellföretag på den svenska marknaden. Hotellkedjan mötte tidigt nedgången genom att minska personalen med 500 personer och kostnaderna med 300 miljoner på nordisk basis. Det har bidragit till att ett positivt resultat för första halvåret i år, 23,2 miljoner euro (227,3 miljoner kronor) för hela Scandickoncernen, vilket ändå är en minskning från 55,8 miljoner euro (539,9 miljoner euro)
Trots krisen finns det ändå ljusglimtar. Elite Hotels, som i fjol ökade omsättningen med 9 procent har fortsatt öka, dock i mindre skala. Omsättningen för första halvåret i år ökade med en procent, till 604,6 miljoner kronor, medan rörelseresultatet ökade med drygt 9 miljoner till 107,5 miljoner kronor. Rörelsemarginalen ökade till 17,7 procent (16,3 %).
– Trots den ekonomiska krisen och något lägre beläggning, från 64 till 61,5 procent, har vi lyckat behålla vår ekonomiska ställning första halvåret i år. Vår bedömning är att även helårsresultatet kommer att bli något bättre än 2008, säger vd Bicky Chakraborty.  
Även om det ser tufft ut på marknaden är läget knappast helt nattsvart. Både Scandic och Choice ser tecken på en stabilisering.
– Vi börjar se tecken på att nedgången i beläggning har stabiliserats, men priserna fortsätter att pressas. Vi kanske har nått botten på badkarskurvan, men det är ett långt badkar och för tidigt att prata om en vändning. Inte minst med tanke på alla varsel som genomförs i höst, konstaterar Frank Fiskers.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024