Annons:

Lika lätt boka resan till Gotland som till Mallis

Det ska inte vara svårare att boka Gotlandsresan än chartertrippen till Mallorca. Under denna devis har Gotland lyckats knyta ihop 100 turistföretag – från det lilla vandrarhemmet till rederijätten – i ett gemensamt försäljningssystem på nätet. Ett lyckat samarbete som stärker ön i kampen om nya turister.

Att leta på NÄTET efter boende på en svensk turistort kan vara en enerverande prövning. Ett evigt klickande mellan olika webbplatser med varierande standard. Vissa anger pris, vissa inte, en del finns inte ens på nätet. Ibland kan du boka online, ibland måste du lyfta telefonluren. Och så var det ju själva transporten …
Men Gotlands turistföretag har visat att det går att göra det enklare för turisten.
Framgången bygger på Gotland Promotion, ett bolag som ägs gemensamt av öns största turistaktörer. Dessa har finansierat uppbyggnaden av den webbaserade it-plattformen City Break som möjliggjort för både små och stora turistföretag att lägga ut sitt utbud i ett gemensamt onlinebokningsystem.
Hjärtat är portalen på Destinationgotland.se, som samtidigt är rederiet Destination Gotlands webbplats. Förutom Kneippbyn och öns andra stora stugbyar och hotell kan turisten även fixa sin vistelse hos till exempel Gunnels Bed & Breakfast i Björlunda, Fridhem Pensionat, boka cykeluthyrning eller en örnsafari med bara några få klick.
– Det har varit viktigt att få med hela bredden av Gotlands utbud. Att bara kunna boka två, tre anläggningar skulle inte ha varit attraktivt för kunden, säger Gotlands Promotions verksamhetschef Jonas Kojan.
Sedan starten 2006 har volymerna som säljs genom systemet ökat från 50 miljoner till 90 miljoner.
Under samma period har övernattningarna på Gotland ökat med 18 procent (2006), 14 procent (2007) och 7 procent (2008). Det är långt över det svenska genomsnittet.
– Det är svårt att säga hur mycket vi bidragit till utvecklingen, men vi är övertygade om att enkelhet och tydlighet ger fler turister, säger Kojan.
Genom att fyra större privatägda företag – Destination Gotland, Gotlandsresor, Gotlands Konferens & Turistservice och Kneippbyn – tog den finansiella investeringen på 3 miljoner löstes dilemmat med att små levebrödsföretag ofta tvekar att gå in med pengar i samverkansprojekt. Nu är det gratis för turistföretagen att lägga ut sitt utbud i systemet. Först när något bokas betalar företaget provision till Gotland Promotion, avgifter som täcker viss destinationsmarknadsföring och systemkostnader.
Hur har då gotlänningarna lyckats? Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen, som tog initiativet redan på 1980-talet till det paketeringssamarbete offline, har kanske svaret:
– Gotland är ett väl avgränsat område och kommunen ser turismen som en viktig motor i öns utveckling och att den drivs bäst av privata näringslivet. Men lika viktigt är alla nybyggnationer och upprustningar av anläggningar som gjort ön än mer attraktiv som resmål.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024