Annons:

Sheraton möter krisen med Trip Advisor

Trots hotellkrisen har Sheraton i Stockholm varken sagt upp personal eller bommat igen hotellrum. I stället satsar lyxhotellet på en modernare framtoning.

– Sheraton ska inte vara ett tråkigt, klassiskt femstjärnigt hotell, säger Paul Peters, ny vd sedan förra hösten.
Hårdbevakning av Sheraton Stockholms varumärke på nätet är en av hans käpphästar. När han tillträdde tjänsten upptäckte han till sin fasa att Sheraton hade bottenbetyg hos Trip Advisor, där resenärer betygsätter hotellupplevelser, och var det 38:e populäraste hotellet i Stockholm.
– Många kritiska omdömen var kopplade till störningar under renoveringen, men ändå oacceptabelt. Jag skrev svar till alla som betygsatt oss, bad om ursäkt och frågade vad vi kunde göra för dem. För mig är Trip Advisor lika viktigt som omvärldsbevakningsinstrument som benchmark mot konkurrenterna.
I dag har  Sheraton Stockholm klättrat till sjätteplats.
– Jag förstår inte hotell som gråter över sajter där de blir betygsatta av kunden. Jag får alla recensioner direkt i min Blackberry och skickar den vidare till alla anställda. Jag följer förstås våra konkurrenters omdömen också, säger Paul Peters.
2008 blev Sheratons bästa år hittills. Att årsredovisningen visar ett minus på 23 miljoner beror enligt Peters på en negativ valutaeffekt på 43 miljoner. 2009 har försäljningen minskat och kostnader har kapats, dock ej genom färre anställda.
– Sparka folk är det sista jag gör. September verkar trögt, men vi hoppas att EU-mötena ska ge en skjuts, säger han.
Däremot krävs nytänkande i den mördande konkurrensen. Ett nytt sponsorskap i Stockholm Open, som ska bli mycket synligt på hotellet, är en nyhet. För utländska privatgäster är Millenniumtrilogin ett dragplåster, inte minst eftersom Sheraton kan skryta med att det är platsen för kärleksrendezvouser mellan Mikael Blomkvist och Harriet Vanger. Hotellet erbjuder Millenniumpaket, säljer böckerna i receptionen och har producerat en engelskspråkig guidebok över Södermalm, the Millennium Island.
– Vi har haft tre tv-team hos oss. Men fortfarande har många inte förstått vidden av möjligheterna som finns att marknadsföra Stockholm som resmål genom Millenniumböckerna.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024